Na stronie internetowej Sejmu ukazał się rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 (druk nr 2654). Na mocy podanego aktu prawnego wprowadzono różne rozwiązania związane z nowym rokiem budżetowym, czyli 2023 r. Wśród wielu rozwiązań są mechanizmy prawne wspierające różne podmioty, w tym samorządy. Przejawem takiego wsparcia są dwa mechanizmy finansowane ukierunkowane na wsparcie samorządów w zadaniach realizowanych w związku z tzw. cyberbezpieczeństwem. Chodzi o art. 31 oraz art. 32 wspomnianego projektu.
Z art. 31 wynika, że w 2023 r. instytut badawczy nadzorowany przez ministra właściwego do spraw informatyzacji może utworzyć ze środków funduszu rezerwowego, w wysokości do 10% tego funduszu za poprzedni rok obrotowy, Fundusz wsparcia jednostek samorządu terytorialnego. Środki Funduszu wsparcia JST byłyby przeznaczane na udzielanie wsparcia jednostkom samorządu terytorialnego na realizację przez te jednostki zadań z zakresu cyberbezpieczeństwa. Udzielenie wsparcia następowałoby na podstawie umowy zawartej pomiędzy instytutem badawczym a jednostką samorządu terytorialnego. Umowa określałaby w szczególności:
1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki wsparcie zostało przyznane, i termin jego wykonania;
2) wysokość udzielonego wsparcia;
3) termin wykorzystania wsparcia, nie dłuższy niż do 31.12.2023 r.;
4) termin i sposób rozliczenia udzielonego wsparcia;
5) termin zwrotu niewykorzystanej części wsparcia, nie dłuższy niż 15 dni od określonego
w umowie dnia wykonania zadania;
6) tryb kontroli wykonania zadania.
Z kolei, w art. 32 ww. projektu przewidziano drugi rodzaj wsparcia, tj. dotacje celowe przekazywane przez ministra do spraw informatyzacji. Jak wynika z tych przepisów – w 2023 r. minister właściwy do spraw informatyzacji może przekazać, z części budżetu państwa, której jest dysponentem, jednostce samorządu terytorialnego, środki na realizację zadań z zakresu cyberbezpieczeństwa. Przekazanie środków następowałoby w formie dotacji celowej. Ponadto, łączna wysokość dotacji, o których mowa w ust. 1, udzielonych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji jednostkom samorządu terytorialnego, nie mogłaby być wyższa niż 5% wysokości wydatków ujętych w części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw informatyzacji. Jednostka samorządu terytorialnego składa do ministra właściwego do spraw informatyzacji wniosek o udzielenie dotacji na realizację ww. zadań. Wniosek zawierałby:
1) oznaczenie jednostki samorządu terytorialnego;
2) zakres i szczegółowy opis zadania;
3) termin realizacji zadania;
4) wysokość wnioskowanej dotacji;
5) kosztorys realizacji zadania.
Dotacja byłaby udzielana na podstawie umowy zawartej pomiędzy ministrem właściwym do spraw informatyzacji a jednostką samorządu terytorialnego. Do umowy stosuje się odpowiednio przepis art. 150 FinPubU.
Warto jeszcze poznać motywy, jakimi kierowali się projektodawcy. Wskazano w szczególności, że celem wprowadzenia przepisów jest wsparcie w obszarze cyberbezpieczeństwa jednostek samorządu terytorialnego, które należą do grupy podmiotów szczególnie narażonych na cyber-zagrożenia. Jak zaznaczono, jednym ze sposobów udzielenia tego wsparcia będzie umożliwienie utworzenia przez instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra Cyfryzacji –Funduszu wsparcia jednostek samorządu terytorialnego na zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa. Powyższa inicjatywa umożliwi instytutowi badawczemu nadzorowanemu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji (NASK-PIB), w 2023 r. utworzenie, ze środków własnych, nowego funduszu wsparcia jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto podano, że drugim sposobem wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w zakresie cyberbezpieczeństwa, będzie wprowadzenie możliwości udzielania przez ministra właściwego do spraw informatyzacji dotacji jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Podsumowując, zmiany w podanym wyżej zakresie są niewątpliwie korzystne dla samorządów wszelkich szczebli. Możliwość pozyskania dodatkowych, bezzwrotnych środków na realizację zadań w zakresie cyberbezpieczeństwa, ograniczy wydatki w tym zakresie, ponoszone dotąd bezpośrednio z własnych środków budżetowych.
Źródło: Sejm