Administracja publiczna jest złożoną organizacją, której funkcjonowanie jest efektem wielu czynników, w tym prawnych, organizacyjnych, a także ludzkich. W przekonaniu autorów temu ostatniemu zagadnieniu nie poświęca się w debacie publicznej zbyt dużej uwagi, a bez wątpienia jest on istotny. Poziom realizacji zadań publicznych, w tym obsługi mieszkańców, jest zdeterminowany wiedzą, umiejętnościami i postawą samych urzędników. Wpływa też na poziom zaufania obywateli do administracji.

Celami niniejszego raportu są:
▪️ przeanalizowanie systemu kształcenia i sylwetki absolwenta kierunku administracja,
▪️ poznanie polityki kadrowej realizowanej przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie podnoszenia kompetencji pracowników samorządowych oraz ich oceny,
▪️ poznanie idealnego profilu kandydata na pracownika w urzędach samorządowych oraz oczekiwanej wiedzy, umiejętności i postaw pracowników samorządowych z perspektywy sekretarzy jednostek samorządu terytorialnego.

Zostały one zrealizowane poprzez analizę programów kształcenia na kierunku administracja w uczelniach publicznych i prywatnych; przeprowadzenia kwestionariuszy ankiet wśród sekretarzy jednostek samorządu terytorialnego; przeprowadzenia wywiadów z sekretarzami, a także informacji uzyskanych w drodze zapytania w trybie dostępu do informacji publicznej od reprezentatywnej grupy gmin, powiatów i samorządów województw. Na tej podstawie autorzy sformułowali rekomendacje dla praktyki skierowane do różnych grup odbiorców, w tym uczelni wyższych, sekretarzy oraz prawodawców.

W środku także wywiady i felieton. Zapraszamy do lektury!

Pobierz bezpłatnie raport „Rozwój i zarządzanie kompetencjami pracowników samorządowych”

Wypełnij formularz, w e-mailu zwrotnym otrzymasz link do publikacji.

 

    Oferta nie jest dostępna dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

    * Pola wymagane Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.



     

    Zapoznaj się z zawartością publikacji oraz jej autorami

    Rozwój i zarządzanie kompetencjami pracowników samorządowych - wszystko co musisz wiedzieć

    dr hab., prof. WSB, Robert Gawłowski
    dr Krzysztof Makowski

    2024 r.

    Wydawnictwo C.H.Beck

    Spis treści

    1. Urzędnik samorządowy, czyli kto – wprowadzenie Tomasz Rodzik
    2. Od Autorów – Cele raportu – dr hab., prof. WSB, Robert Gawłowski, dr Krzysztof Makowski
    3. Profile kształcenia na studiach administracyjnych (analiza programów)
    4. Uniwersytet też musi się uczyć – wywiad z dr Aleksandrą Makaruchą
    5. Rola samorządów w rozwijaniu wiedzy, kompetencji i umiejętności pracowników
    6. Jakość musi kosztować – felieton Grzegorza Piotra Kubalskiego
    7. Idealny urzędnik z perspektywy sekretarzy JST
    8. Nadchodzi czas sekretarzy – wywiad z sędzią Jerzym Stępniem
    9. Rekomendacje dla praktyki
    10. Uwagi końcowe i literatura

    O Autorach

    dr hab., prof. WSB, Robert Gawłowski
    Administratywista i politolog. Jego zainteresowania badawcze związane są z zagadnieniami zarządzania publicznego, samorządem terytorialnym oraz relacjami rządowo-samorządowymi. Współpracował z organami administracji samorządowej, rządowej oraz jako ekspert OECD i Rady Europy. Od 2024 r. Przewodniczący Rady Programowej Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego.

    dr Krzysztof Makowski
    Absolwent Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Po studiach swoje zainteresowania koncentrował wokół problematyki międzynarodowej. Zdobyte w latach 19942010 doświadczenie samorządowe (jako radny Miasta Torunia) zaowocowało zmianą zainteresowań naukowych w kierunku samorządu terytorialnego. Emerytowany nauczyciel akademicki, menedżer na kierowniczych stanowiskach w gospodarce. Autor ok. 40 pozycji naukowych (monografii, artykułów, raportów) dotyczących problematyki międzynarodowej i samorządowej.