Administracja publiczna jest złożoną organizacją, której funkcjonowanie jest efektem wielu czynników, w tym prawnych, organizacyjnych, a także ludzkich. W przekonaniu autorów temu ostatniemu zagadnieniu nie poświęca się w debacie publicznej zbyt dużej uwagi, a bez wątpienia jest on istotny. Poziom realizacji zadań publicznych, w tym obsługi mieszkańców, jest zdeterminowany wiedzą, umiejętnościami i postawą samych urzędników. Wpływa też na poziom zaufania obywateli do administracji.
Celami niniejszego raportu są:
▪️ przeanalizowanie systemu kształcenia i sylwetki absolwenta kierunku administracja,
▪️ poznanie polityki kadrowej realizowanej przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie podnoszenia kompetencji pracowników samorządowych oraz ich oceny,
▪️ poznanie idealnego profilu kandydata na pracownika w urzędach samorządowych oraz oczekiwanej wiedzy, umiejętności i postaw pracowników samorządowych z perspektywy sekretarzy jednostek samorządu terytorialnego.
Zostały one zrealizowane poprzez analizę programów kształcenia na kierunku administracja w uczelniach publicznych i prywatnych; przeprowadzenia kwestionariuszy ankiet wśród sekretarzy jednostek samorządu terytorialnego; przeprowadzenia wywiadów z sekretarzami, a także informacji uzyskanych w drodze zapytania w trybie dostępu do informacji publicznej od reprezentatywnej grupy gmin, powiatów i samorządów województw. Na tej podstawie autorzy sformułowali rekomendacje dla praktyki skierowane do różnych grup odbiorców, w tym uczelni wyższych, sekretarzy oraz prawodawców.
W środku także wywiady i felieton. Zapraszamy do lektury!
Pobierz bezpłatnie raport „Rozwój i zarządzanie kompetencjami pracowników samorządowych”
Wypełnij formularz, w e-mailu zwrotnym otrzymasz link do publikacji.
Zapoznaj się z zawartością publikacji oraz jej autorami
Rozwój i zarządzanie kompetencjami pracowników samorządowych - wszystko co musisz wiedzieć
dr hab., prof. WSB, Robert Gawłowski
dr Krzysztof Makowski
2024 r.
Wydawnictwo C.H.Beck
Spis treści
- Urzędnik samorządowy, czyli kto – wprowadzenie Tomasz Rodzik
- Od Autorów – Cele raportu – dr hab., prof. WSB, Robert Gawłowski, dr Krzysztof Makowski
- Profile kształcenia na studiach administracyjnych (analiza programów)
- Uniwersytet też musi się uczyć – wywiad z dr Aleksandrą Makaruchą
- Rola samorządów w rozwijaniu wiedzy, kompetencji i umiejętności pracowników
- Jakość musi kosztować – felieton Grzegorza Piotra Kubalskiego
- Idealny urzędnik z perspektywy sekretarzy JST
- Nadchodzi czas sekretarzy – wywiad z sędzią Jerzym Stępniem
- Rekomendacje dla praktyki
- Uwagi końcowe i literatura
O Autorach
dr hab., prof. WSB, Robert Gawłowski
Administratywista i politolog. Jego zainteresowania badawcze związane są z zagadnieniami zarządzania publicznego, samorządem terytorialnym oraz relacjami rządowo-samorządowymi. Współpracował z organami administracji samorządowej, rządowej oraz jako ekspert OECD i Rady Europy. Od 2024 r. Przewodniczący Rady Programowej Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego.
dr Krzysztof Makowski
Absolwent Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Po studiach swoje zainteresowania koncentrował wokół problematyki międzynarodowej. Zdobyte w latach 1994–2010 doświadczenie samorządowe (jako radny Miasta Torunia) zaowocowało zmianą zainteresowań naukowych w kierunku samorządu terytorialnego. Emerytowany nauczyciel akademicki, menedżer na kierowniczych stanowiskach w gospodarce. Autor ok. 40 pozycji naukowych (monografii, artykułów, raportów) dotyczących problematyki międzynarodowej i samorządowej.