Jego wydanie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 10g ZamPublU, który jest jednym z przepisów wdrażających do polskiego prawa wymogi nowych dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady – 2014/24/UE i 2014/25/UE w zakresie obowiązkowej komunikacji elektronicznej między zamawiającymi i wykonawcami.

Rozporządzenie określa wymagania w zakresie stosowania środków komunikacji elektronicznej służące zapewnieniu ogólnodostępności, stabilności, przejrzystości i niedyskryminacji urządzeń i narzędzi wykorzystywanych przy komunikacji elektronicznej, w tym w zakresie odbioru ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz interoperacyjności tych narzędzi i urządzeń z będącymi w powszechnym użyciu produktami technologii komunikacji i informatycznymi, a także zagwarantowaniu bezpieczeństwa przekazywania danych przy użyciu tych urządzeń i narzędzi.

Zakłada ono, że korespondencja pomiędzy zamawiającym a wykonawcami przekazywana przy użyciu środków komunikacji elektronicznej będzie odbywała się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, poczty elektronicznej lub faksu , z jednoczesnym zaznaczeniem, że wykonawcy składają oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz wszelkie oświadczenia i inne dokumenty, dla których istnieje wymóg podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Rozporządzenie jedynie w sposób ramowy określa wymagania użycia środków komunikacji elektronicznej, sposób sporządzania i przechowywania dokumentów elektronicznych oraz sposób i tryb ich przekazywania, udostępniania i usuwania. W pozostałym zakresie zastosowanie znajdą przede wszystkim przepisy ustawy z 17.2.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 570; dalej: InformPodPublU) i przepisy wydane na podstawie art. 18 InformPodPublU, które określają m.in. minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych oraz ustanawiają Krajowe Ramy Interoperacyjności systemów teleinformatycznych. Podstawowym aktem prawnym w zakresie elektronizacji działań podmiotów wykonujących zadania publiczne jest InformPodPublU.

Jak czytamy w uzasadnieniu do Rozporządzenia, zamawiający stosujący środki komunikacji elektronicznej przy wykonywaniu zadań publicznych są obecnie zobligowani do stosowania zdecydowanej większości wymogów określonych projektowanym Rozporządzeniem na mocy obowiązujących aktów prawnych. Dlatego ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie nowych przepisów już do 12.7.2017 r., aby umożliwić zamawiającym skorzystanie z regulacji, które porządkują zasady prowadzenia postępowań w sprawie zamówień publicznych z użyciem środków komunikacji elektronicznej.

Nowe przepisy wejdą w życie z dniem 12.7.2017 r. Nie oznacza to jednak pełnej elektronizacji zamówień od tej daty. W stosunku do zamawiających innych niż centralny zamawiający przepisy dotyczące składania oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ZamPublU, w tym JEDZ, będą miały zastosowanie od 18.4.2018 r., zaś pozostałe przepisy od 18.10.2018 r.