Głównym celem ustawodawcy przy wprowadzaniu zmian miało być usprawnienie, uproszczenie i zapewnienie szybkości postępowania przed sądem administracyjnym, w obu instancjach. Temu miały służyć wprowadzone nowe uprawnienia wojewódzkich sądów administracyjnych, czy NSA:
1) zwiększył się zakres orzekania reformatoryjnego przez NSA (art. 188),
2) wojewódzkie sądy administracyjne wyposażone zostały w uprawnienia merytorycznego orzekania w przypadku kontroli decyzji i postanowień administracyjnych (art. 145a),
3) wprowadzono uprawnienia samokontrolne sądu pierwszej instancji, umożliwiające uwzględnianie skarg kasacyjnych (art. 179 § 2),
4) rozszerzone zostały uprawnienia orzecznicze referendarzy sądowych.
Dzięki nowemu brzmieniu przepisu art. 145a wojewódzkie sądy administracyjne zyskująmożliwość merytorycznego orzekania w sprawach administracyjnych. Sąd będzie mógł zobowiązać organ do wydania konkretnego rozstrzygnięcia, we wskazanym przez siebie terminie, a nie jak do tej pory zawarcia jedynie wskazówek co do dalszego postępowania i uchylenia aktu. Autorzy nowelizacji chcą również, dzięki tej zmianie, zapobiec ewentualnemu niewykonywaniu wytycznych sądu.