W Dz.U. z 2021 r. pod poz. 2054 opublikowano ustawę z 14.10.2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja).
W art. 6 nowelizacji zawarto zmiany wprowadzone do FinPubU, w tym regulację, zgodnie z którą zasadę jawności gospodarowania środkami publicznymi realizuje się także przez udostępnianie umów, o których mowa w art. 34a FinPubU (art. 34 ust. 1 pkt 12 FinPubU).
Zgodnie z nowymi przepisami art. 34a FinPubU, Minister Finansów prowadzi rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Rejestr umów jest systemem teleinformatycznym w rozumieniu art. 3 pkt 3 InformPodPublU. System teleinformatyczny, o którym tu mowa to zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania zapewniający przetwarzanie, przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu przepisów prawa telekomunikacyjnego.
Informacje zamieszczone w rejestrze umów dotyczą umów, które mogą podlegać udostępnieniu na podstawie DostInfPubU. Przepisy art. 5 ust. 1, 2 i 2a DostInfPubU stosuje się odpowiednio, a chodzi tu o zasady, zgodnie z którymi prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu:
- w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych;
- ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy (ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa);
- w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o przymusowej restrukturyzacji.
W przypadku zastosowania tych przepisów DostInfPubU w rejestrze zamieszcza się informację, o której mowa w art. 8 ust. 5 DostInfPubU, zgodnie z którym w przypadku wyłączenia jawności informacji publicznej, w BIP podaje się zakres wyłączenia, podstawę prawną wyłączenia jawności oraz wskazuje się organ lub osobę, które dokonały wyłączenia.
Ponadto trzeba podkreślić, że w rejestrze umów:
- nie zamieszcza się informacji o umowach zawartych w wyniku rozstrzygnięcia zamówień oraz konkursów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z 11.9.2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), czyli dotyczących bezpieczeństwa państwa, a także produkcji i handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi;
- zamieszcza się informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej, których wartość przedmiotu przekracza 500 zł.
Rejestr umów obejmuje:
- numer umowy – o ile taki nadano;
- datę i miejsce zawarcia umowy;
- okres obowiązywania umowy;
- oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron;
- określenie przedmiotu umowy;
- wartość przedmiotu umowy;
- informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.
W rejestrze umów zamieszcza się również informacje o uzupełnieniu lub zmianie umowy, rozwiązaniu za zgodą stron umowy, jak również informacje o odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu.
Dane, o których mowa wyżej są powszechnie dostępne, a do rejestru wprowadzają je kierownicy jednostek sektora finansów publicznych. Informacje w rejestrze umów zamieszcza się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy lub zamieszczenia w BIP informacji o wyłączeniu jawności informacji publicznej.
Nowelizacja przewiduje też karę. Kto bowiem nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów, o którym mowa w art. 34a ust. 1 FinPubU, albo podaje w nim nieprawdziwe dane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art. 34b FinPubU).
Zgodnie z art. 13 nowelizacji, w rejestrach umów zamieszcza się informacje o umowach zawartych od dnia wejścia w życie nowelizacji.