Dyrektor szkoły zobowiązany jest do zapewnienia wszystkich zajęć w szkole.
Zgodnie z art. 11 ustawy Prawo oświatowe (dalej: PrOśw) zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym:
1) gmin – w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 32 ust. 2 PrOśw, a także w szkołach, o których mowa w art. 8 ust. 15 PrOśw;
2) powiatów – w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 8 ust. 16 i 22a PrOśw;
Zgodnie z art. 127 PrOśw kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawne, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki odpowiednio w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkołach lub oddziałach integracyjnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 PrOśw. Zgodnie z art. 127 ust. 3 PrOśw uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego określa zalecane formy kształcenia specjalnego, z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia niepełnosprawności intelektualnej. Dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym.
Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego określa się m.in. „zalecane cele rozwojowe i terapeutyczne do realizacji podczas zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych, zajęć rewalidacyjnych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych oraz w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku lub uczniowi i, w zależności od potrzeb, jego rodzicom, przez przedszkole, szkołę, ośrodek lub placówkę oraz poradnię, wraz ze wskazaniem zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a w przypadku dzieci i uczniów niepełnosprawnych – również zalecanych rodzajów zajęć rewalidacyjnych”.
Nie powinno się w opinii autora w orzeczeniu określać miejsc realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Za realizację zaleceń, w tych jakość zajęć, wynikających z orzeczenia odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
Biorąc powyższe pod uwagę uczeń powinien realizować zajęcia wskazane w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego na terenie szkoły. Są szkoły niepubliczne, które zapewniają z dotacji finansowanie części zajęć poza szkołą, choć w opinii autora nie jest to prawidłowe. Natomiast w przypadku szkoły prowadzonej przez JST nie ma takiej możliwości.