Wskazane upoważnienie ustawowe z art. 19 WodaŚciekU stanowi, że regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków jest aktem prawa miejscowego.
W ust. 5 podano z kolei, że regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług, w tym:
1) minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków;
2) warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług;
3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach;
4) warunki przyłączania do sieci;
5) warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych;
6) sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza;
7) sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków;
8) standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków;
9) warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe.
W kontekście wprowadzanych do wniosku o zawarcie umowy podanych danych w postaci numeru PESEL lub REGON, numeru NIP, warto odnotować najnowsze stanowisko podane w rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewody Śląskiego z 6.10.2021 r. (NPII.4131.1.865/2021; źródło: http://dzienniki.slask.eu). W orzeczeniu tym organ nadzoru zakwestionował m.in. zapisy odnoszące się do elementów składowych wniosku o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub oprowadzanie ścieków z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym. Organ nadzoru wskazał mianowicie, w odniesieniu do ww. zapisów, że: Wymaga zaznaczenia, że podanie ww. numerów (PESEL, REGON, NIP) nie stanowi warunku zawarcia umowy o dostawę wody lub odprowadzanie ścieków. Określenie w Regulaminie, w oparciu o art. 19 ust. 5 pkt 2 WodaŚciekU, warunków i trybu zawierania umów z odbiorcami usług oznacza, że powinny się w nim znaleźć tylko niezbędne dane konieczne do zawarcia takiej umowy.
Jeżeli osoba (podmiot) ubiegająca się o jej zawarcie przedłoży wniosek w tym przedmiocie, wskazując imię i nazwisko (nazwę) oraz adres (siedzibę) lub odpowiednio imię i nazwisko (nazwę) oraz adres osoby (podmiotu) korzystającej z lokalu, to już te dane osobowe powinny umożliwić podpisanie ww. umowy. Za takim stanowiskiem opowiedziano się także w orzecznictwie sądowo-administracyjnym (por. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15.1.2019 r., II OSK 391/17).
Podsumowując, wskazane rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody jest prawnie uzasadnione. Rada gminy nie może wykraczać poza swoje ustawowe kompetencje, które uprawniają jedynie do określenia warunków i trybu zawierania umowy z odbiorcami usług.