Zmieniane rozporządzenie RM z 18.3.2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1786) określa:
1) wykaz stanowisk, z uwzględnieniem podziału na stanowiska kierownicze urzędnicze, urzędnicze, pomocnicze i obsługi oraz doradców i asystentów;
2) minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach;
3) warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego;
4) maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego;
5) warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w tym minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach;
6) wysokość dodatku specjalnego dla osób, o których mowa w art. 36 ust. 3 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 902 - dalej: PracSamU);
7) warunki przyznawania i wypłacania dodatku za wieloletnią pracę;
8) warunki ustalania prawa do nagrody jubileuszowej i jej wypłacania;
9) warunki ustalania prawa do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy i jej wypłacania.
W załącznikach do rozporządzenia ustalono:
1) wykaz stanowisk, w tym stanowisk kierowniczych urzędniczych, urzędniczych, pomocniczych i obsługi oraz doradców i asystentów,
2) minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach,
3) warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i maksymalny poziom dodatku funkcyjnego,
4) maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania i maksymalny poziom dodatku funkcyjnego,
5) minimalne poziomy wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę
Minimalne stawki wynagrodzenia
W załączniku nr 1 do rozporządzenia planuje się zwiększyć obowiązujące od początku 2009 r. najniższe stawki wynagrodzenia zasadniczego oraz ujednolicić w jedną dotychczasowe dwie tabele odnoszące się do:
Nie polega to tylko na scaleniu tych dwóch tabel ale również zniesieniu różnic w przewidzianych w nich minimalnych stawkach.
Widocznemu podwyższeniu mają ulec kwoty minimalne. Przykładowo, dla I kategorii zaszeregowania z dotychczasowych 1100 zł na 1700 zł. Zmiany te nie obejmują jednak wszystkich kategorii, np. przy XXII kategorii zostaje utrzymane obecne 3000 zł.
Pamiętajmy, że mówimy o kwotach najniższych. W odniesieniu do pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę szczegóły w zakresie konstrukcji zarówno maksymalnej możliwej wysokości wynagrodzenia, jak i poszczególnych jego składników (poza świadczeniami dookreślonymi - jak np. dodatek za wieloletnią pracę - w przepisach ustawy i rozporządzenia) mają być określane w regulaminach wynagradzania w jednostkach.
Dodatek funkcyjny
Rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych nie przypisuje stawek dodatku funkcyjnego do określonych stanowisk w stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę. Jest to rola pracodawcy, który może przyznać w regulaminie ten dodatek nie wszystkim osobom mającym do niego prawo na podstawie wcześniejszych regulacji. Ten składnik wynagrodzenia przysługuje natomiast obligatoryjnie pracownikom zatrudnionym na podstawie wyboru i powołania. W odniesieniu do nich w obecnych przepisach przewiduje się wyrażenie tego dodatku jako procentu najniższego wynagrodzenia zasadniczego. W projekcie nowelizacji zakłada się w tym zakresie zmianę - dodatek ma być wyrażany kwotowo.
Według uzasadnienia projektu zmian, takie rozwiązanie ma na celu zapobieganie automatycznemu wzrostowi kwoty indywidualnego dodatku funkcyjnego w sytuacji, gdy wzrośnie najniższe wynagrodzenie zasadnicze w 1 kategorii zaszeregowania; po wprowadzeniu zmiany kwoty dodatku w poszczególnych stawkach pozostaną na dotychczasowym poziomie.
Projektowana zmiana dotyczy tylko dodatków osób zatrudnionych na podstawie powołania i wyboru, w żaden sposób nie wpływa na wewnętrzne regulacje dotyczące dodatków funkcyjnych pracowników zatrudnianych na podstawie umów o pracę.
Stawka dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania | Obecnie | Po zmianie |
Procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego | Maksymalnypoziom dodatku funkcyjnego (kwota w złotych) | |
1 | do 40 | 440 |
2 | do 60 | 660 |
3 | do 80 | 880 |
4 | do 100 | 1100 |
5 | do 120 | 1320 |
6 | do 140 | 1540 |
7 | do 160 | 1760 |
8 | do 200 | 2200 |
9 | do 250 | 2750 |
Nowe stanowiska
Zmieniająca się rzeczywistość - szersze stosowanie nowych technologii, rozwój informatyzacji jednostek samorządowych, jak również zmiany prawne - wymuszają analizę i aktualizację zawartych w załącznikach do rozporządzenia wykazów stanowisk.
Pojawić się ma nowa grupa stanowisk informatycznych. Obok dotychczasowych - informatyka i starszego informatyka - planuje się dodanie programisty, projektanta systemów informatycznych, analityka systemów informatycznych, administratora (systemów teleinformatycznych, sieci komputerowych, baz danych) oraz konsultanta.
Wykazy stanowisk mają być również uzupełnione o stanowiska (a właściwie można powiedzieć, że o grupy stanowisk, ponieważ w większości przypadków mamy kilka „stopniowalnych” nowych stanowisk związanych z danym zawodem:
Ujednolicone sprzątanie
Projekt ujednolica również kategorię zaszeregowania dla stanowiska sprzątaczki. Obecnie jest to III kategoria, jeżeli mówimy o tym stanowisku w urzędach lub I, jeśli dotyczy samorządowych jednostek organizacyjnych. Planuje się wprowadzenie jednolitej kategorii zaszeregowania i ustalenie na poziomie III.
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.