W zakresie zatrudniania pracowników tymczasowych projekt ww. ustawy przewiduje następujące zmiany w ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych odnośnie do:
- agencja pracy tymczasowej będzie mogła skierować danego pracownika tymczasowego do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz jednego pracodawcy-użytkownika przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy - dotyczyć to będzie zarówno łącznego okresu pracy na podstawie umów o pracę, łącznego okresu na podstawie umów cywilnoprawnych, jak i łącznego okresu pracy na podstawie zarówno umów o pracę jak i umów cywilnoprawnych,
- pracodawca-użytkownik będzie mógł korzystać z pracy tego samego pracownika tymczasowego przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy,
- w związku z powyższym w świadectwie pracy pracownika tymczasowego będą podawane informacje dotyczące każdego pracodawcy-użytkownika, na rzecz którego była wykonywana praca tymczasowa na podstawie umowy o pracę oraz okresy wykonywania takiej pracy; ponadto agencja pracy tymczasowej będzie wydawała osobie skierowanej do pracy tymczasowej na podstawie umowy cywilnoprawnej zaświadczenie potwierdzające okres wykonywania pracy tymczasowej na rzecz danego pracodawcy-użytkownika (w dniu zakończenia pracy przez taką osobę); dodatkowo przyszły pracownik tymczasowy będzie przedkładał agencji pracy tymczasowej nie tylko świadectwa pracy oraz inne dokumenty potwierdzające okresy wykonywania pracy tymczasowej na rzecz danego pracodawcy-użytkownika, ale i składał oświadczenie lub przedkładał zaświadczenia potwierdzające okresy wykonywania pracy tymczasowej na rzecz danego pracodawcy-użytkownika na podstawie umowy cywilnoprawnej - z okresu 36 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej u danego pracodawcy-użytkownika,
- tak jak i obecnie agencja pracy tymczasowej będzie mogła skierować daną osobę do wykonywania w sposób ciągły pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę i umowy cywilnoprawnej na rzecz jednego pracodawcy-użytkownika, obejmującej zadania, których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez danego pracodawcę-użytkownika, a taki pracodawca będzie mógł korzystać z pracy skierowanej do niego osoby przez okres nieprzekraczający 36 miesięcy; po takim okresie wykonywania pracy dana osoba będzie mogła być skierowana przez agencję pracy tymczasowej oraz przyjęta przez tego samego pracodawcę-użytkownika do wykonywania pracy tymczasowej nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy;
Przy okazji zostaną wprowadzone zmiany do Kodeksu pracy. Będą one polegały na:
1) zagwarantowaniu przedłużania umowy o pracę na czas określony do dnia porodu z mocy prawa także pracownicom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas określony zawartej w celu zastępstwa innego pracownika (o ile rozwiązałaby się ona po upływie 3. miesiąca ciąży);
2) przesądzeniu, że w przypadku przedłużenia umowy o pracę do dnia porodu z mocy prawa nie będzie się stosować limitów zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony (tj. limitu 33 miesięcy i 3 umów tego rodzaju), zatem po przekroczeniu tych limitów umowy te nie przekształcą się w umowy na czas nieokreślony.
W ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zostaną natomiast wprowadzone zmiany dotyczące działania agencji zatrudnienia, w tym agencji pracy tymczasowej - przede wszystkim nałożony zostanie:
1) obowiązek certyfikacji usługi pośrednictwa pracy w zakresie kierowania pracowników-cudzoziemców do podmiotów działających na terytorium Polski, a także obowiązek zawierania z tymi cudzoziemcami pisemnej umowy, informowania cudzoziemca i podmiotu, do którego jest on kierowany m.in. o zasadach pobytu i pracy w Polsce;
2) na marszałków województw obowiązek okresowego sprawdzania (co kwartał), czy agencje zatrudnienia świadczące usługi pracy tymczasowej odprowadzają obowiązkowe składki na ZUS za pracowników;
3) na agencje zatrudnienia obowiązek posiadania zabezpieczenia zobowiązań finansowych, przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń pracowniczych w przypadku niewypłacalności agencji;
4) na agencje zatrudnienia obowiązek posiadania lokalu na biuro (zapewniający poufność prowadzonych rozmów).
Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.