Wdrożenie proponowanych rozwiązań zapewni racjonalne prowadzenie gospodarki łowieckiej. Projekt ustawy znacznie rozszerza katalog zapisów, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom właścicieli nieruchomości objętych obwodem łowieckim, a także zapewnia uwzględnienie opinii obywateli przede wszystkim przy wyznaczaniu obwodów łowieckich.
Wprowadzenie ustawy zapewni wykonanie:
1) wyroku TK z 10.7.2014 r. (TK za niezgodne z ustawą zasadniczą uznał istniejące przepisy uniemożliwiające właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości wyrażenie opinii w sprawie włączenia jej do obwodu łowieckiego i wskazał na niedostatecznie uregulowany obowiązek informacyjny wobec właścicieli, których nieruchomość została włączona do obwodu łowieckiego);
2) wprowadzenie mechanizmów prawnych wzmacniających nadzór ministra środowiska nad Polskim Związkiem Łowieckim oraz dyscyplinujących dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich.
W projekcie ustawy przewidziano:
1) możliwość wystąpienia przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości objętej obwodem łowieckim do sądu z wnioskiem o ustanowienie na niej zakazu wykonywania polowania ze względu na jego przekonania religijne lub wyznawane zasady moralne (w każdym momencie, właściciel lub użytkownik będzie mógł wystąpić do sądu o zniesienie tego zakazu),
2) możliwość wypowiedzenia umowy dzierżawy kołu łowieckiemu, które nie realizuje rocznego planu łowieckiego na poziomie co najmniej 80%, w każdym z trzech następujących po sobie lat. Rozwiązanie to będzie również pomocne w walce z afrykańskim pomorem świń (ASF);
3) sejmik województwa (w uchwale) będzie dokonywał w obrębie województwa podziału na obwody łowieckie i zmiany ich granic.Właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości, które mają być włączone do obwodu łowieckiego, będą mogli wnosić uwagi do projektu uchwały. Powinny one być rozpatrzone przez marszałka województwa w ciągu 30 dni od daty upływu terminu ich składania;
4) właściciele lub użytkownicy wieczyści będą mogli wystąpić do urzędu marszałkowskiego o wypłatę odszkodowania, gdy objęcie nieruchomości obwodem łowieckim uniemożliwi lub istotnie ograniczy korzystanie z niej na dotychczasowych zasadach ;
5) obowiązki informacyjne dotyczące polowań zbiorowych. Dzierżawcy albo zarządcy obwodów łowieckich będą musieli pisemnie poinformować o planowanych polowaniach zbiorowych właściwych: wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast oraz nadleśniczych – z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem;
6) właściciel, posiadacz lub zarządca gruntu będzie mógł, nie później niż na 3 dni przed planowanym polowaniem zbiorowym – zgłosić sprzeciw. Zostanie on uwzględniony jednak tylko wtedy, gdy polowanie będzie zagrażać bezpieczeństwu lub życiu ludzi. Rozwiązanie to nie dotyczy polowań indywidualnych;
7) dokarmianie zwierzyny będzie wymagało od dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich uzgodnienia z właścicielem (posiadaczem lub zarządcą) gruntu miejsca wyłożenia karmy. Jednocześnie dokarmianie przestanie być obowiązkowe, czyli będzie stosowane w zależności od potrzeb, np. w celu zapewnienia zwierzętom przetrwania w trudnych warunkach atmosferycznych (np. mroźnej zimy) lub ograniczenia szkód w płodach rolnych;
8) Państwowa Straż Łowiecka będzie zobowiązana współpracować z Policją, Polskim Związkiem Łowieckim i Strażą Leśną.