Taki problem rozstrzygał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 26.4.2018 r. (0112-KDIL3-1.4011.162.2018.1.AMN).
Do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy m.in. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów (art. 18 pkt 19a ustawy z 5.6.1998 r. o samorządzie województwa, t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2096 ze zm.).
Natomiast zgodnie z art. 173a ust. 1 ustawy z 27.7.2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2183 ze zm.), pomoc materialna dla studentów może być przyznawana przez JST, a organ stanowiący JST określa w uchwale:
1) rodzaj pomocy materialnej;
2) sposób i terminy ubiegania się o pomoc materialną;
3) sposób wyłaniania studentów, którym będzie przyznana pomoc materialna;
4) maksymalną wysokość pomocy materialnej, o którą może ubiegać się student.
W omawianej sprawie sejmik województwa zamierzał podjąć uchwałę na podstawie przytoczonych przepisów w sprawie określenia zasad przyznawania przez województwo pomocy materialnej studentom kształcącym się na kierunkach lekarskich. Uchwała miała określać rodzaj pomocy, sposób i termin ubiegania się o nią, sposób wyłaniania uprawionych studentów, a także wysokość przyznanej pomocy. Pomoc materialna miała mieć formę pieniężną i być przyznawana na okres 9 miesięcy.
Jeśli chodzi o podatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń przyznanych na powyższych zasadach, zasadniczo stanowią one przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 200 ze zm.; dalej: PDOFizU).
Jednak nie wszystkie takie przychody podlegają opodatkowaniu. Przedmiotowym zwolnieniem od podatku objęto bowiem m.in.świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów JST oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym (art. 21 ust. 1 pkt 40 PDOFizU).
Dlatego, Dyrektor KIS uznał, że wspomniane wyżej świadczenia pieniężne przyznane studentom przez sejmik województwa korzysta z przedmiotowego zwolnienia od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 PDOFizU. W konsekwencji województwo nie musi potrącać zaliczek na podatek dochodowy, ani też wystawiać informacji PIT-8C beneficjentom przyznanej pomocy materialnej.