1. Zasady ogólne
Nowelizacja zawiera propozycje zmian w ustawie z 21.3.1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1440 ze zm.; dalej: DrPublU) zwiększający zakres swobody w ustalaniu stawek opłat za postój w strefach płatnego parkowania. Zagospodarowanie dzielnic centralnych w dużych miastach wymaga uwolnienia przestrzeni na rzecz ruchu pieszego i rowerowego oraz jednoczesnego wygospodarowania miejsc postojowych poza ciągami ulic i placami miejskimi. Zniesienie limitu opłat pozwoli także na zmniejszenie ruchu kołowego, który negatywnie wpływa na poziom zanieczyszczenia powietrza w strefach obciążonych największym ruchem kołowym.
2. Strefa płatnego parkowania
Rada gminy mogłaby ustanowić strefę płatnego parkowania na obszarze zabudowy śródmiejskiej na wniosek wójta zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach.
Ustalenie stawek opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania na obszarze zabudowy śródmiejskiej należałoby albo do kompetencji rady gminy albo do zarządzającego parkingiem (za zgodą rady). Rada gminy mogłaby ustalić opłaty dla więcej niż jednego parkingu na obszarze zabudowy śródmiejskiej, a stawki opłaty mogłyby być różnicowane w zależności od jego lokalizacji. Pobór opłat należałby do zarządzającego parkingiem, a w przypadku jego braku – do zarządcy drogi.
3. Nieścisłości legislacyjne
Projekt znajduje się obecnie na etapie konsultacji społecznych. W związku z tym, że obecnie w Senacie trwają pracę nad projektem ustawy o zmianie DrPublU, mającym jednoznaczne wykluczenie możliwości pobierania opłat za parkowanie w soboty, niedziele i święta (druk 401). Gdyby obie nowelizacje weszły w życie oznaczałoby to, iż postój w „zwykłych” strefach płatnego parkowania byłby odpłatny co najwyżej od poniedziałku do piątku, natomiast w strefach na obszarze zabudowy śródmiejskiej – nawet przez cały tydzień. W przypadku strefy „zwykłej” musiałyby ponadto zostać spełnione pozostałe przesłanki utworzenia stref, określone w art. 13b ust. 2 DrPublU (nie mające, jak się wydaje, zastosowania do stref na obszarze zabudowy śródmiejskiej).