W stronie Sejmu ukazał się projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. W ramach ww. projektu planuje się wprowadzenie zmiany w art. 12 ust. 4f oraz w art. 18 ust. 1d InwDrogPublU.
W zakresie pierwszej z regulacji, aktualnie brzmienie stanowi, że:
Odszkodowanie za nieruchomości, o których mowa w ust. 4, przysługuje dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym nieruchomości oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe.
Według zapisu projektu, ww. przepis ma mieć treść:
Odszkodowanie za nieruchomości, o których mowa w ust. 4, przysługuje dotychczasowym właścicielom, użytkownikom wieczystym nieruchomości oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe, a także najemcom, dzierżawcom korzystającym z nieruchomości objętych inwestycją drogową.
Z kolei, w zakresie drugiej regulacji (art. 18 ust. 1d InwDrogPublU), dotychczasowe brzmienie przepisu jest następujące:
Kwotę odszkodowania z tytułu wygaśnięcia ograniczonych praw rzeczowych ustaloną na dzień, o którym mowa w ust. 1, wypłaca się osobom, którym te prawa przysługiwały.
Według zapisu projektu, ww. przepis ma mieć treść:
Kwotę odszkodowania z tytułu wygaśnięcia ograniczonych praw rzeczowych, umowy najmu oraz umowy dzierżawy, ustaloną na dzień, o którym mowa w ust. 1, wypłaca się osobom, którym te prawa przysługiwały.
Przytoczone wyżej regulacje prawne nawiązują do art. 12 ust. 4 InwDrogPublU, z którego z kolei wynika, że:
Nieruchomości lub ich części, o których mowa w art. 11f ust. 1 pkt 6, stają się z mocy prawa:
1) własnością Skarbu Państwa w odniesieniu do dróg krajowych,
2) własnością odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych
– z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.
W uzasadnieniu projektu wskazano m.in., że praktyka organów administracji publicznej w zakresie inwestycji drogowych wynikająca ze stosowania ww. ustawy prowadzi do sytuacji, w której podmioty gospodarcze dotknięte skutkiem inwestycji, a prowadzące na podstawie tytułów prawnych, takich jak umowa najmu, umowa dzierżawy i inne podobne stosunku prawne, pozbawione są możliwości dochodzenia naprawienia szkody.
Jak wskazano, aktualne brzmienie ww. przepisów wyklucza podmioty korzystające z nieruchomości na podstawie innych tytułów prawnych aniżeli własność, użytkowanie wieczyste czy ograniczone prawa rzeczowe.
Warto jeszcze wspomnieć, że decyzję ustalającą wysokość odszkodowania za nieruchomości, o których mowa wyżej w ust. 4, wydaje organ, który wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Decyzję tę wydaje się w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.
Podsumowując, zmiany proponowane w podanym projekcie zmierzają we właściwym kierunku. Należy uwzględnić również interes tych podmiotów, które faktycznie z nieruchomości „wywłaszczonej” dotąd korzystały na zasadzie umów najmu, czy dzierżawy. Rzecz jasna, będzie wiązało się to z koniecznością wyasygnowania przez JST środków na pokrycie takich dodatkowych roszczeń.
Źródło: Sejm