Rząd przyjął projekt nowelizacji zakładający utrzymanie obowiązku meldunkowego i wprowadzenie od 2018 r. możliwości zameldowania się przez Internet.

Przygotowana przez MSWiA nowelizacja utrzymuje obowiązek meldowania. Obecnie obowiązująca ustawa z 24.9.2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 657 ze zm.) przewiduje zniesienie tego obowiązku od 1.1.2018 r. W uzasadnieniu do projektu wskazano, że pozostawienie obowiązku meldunkowego wynika z konieczności gromadzenia danych o miejscu zamieszkania z uwagi na:

a) prawidłową realizację m.in. obowiązków administracji publicznej związanych z głosowaniem w wyborach,

b) realizacją zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego a także

c) dla zapewnienia opieki żłobkowej, przedszkolnej, szkolnej etc.

Główne cele projektowanej nowelizacji:

  • uproszczenie wykonywania obowiązku meldunkowego – dokonywanie wszystkich czynności z zakresu obowiązku meldunkowego w formie elektronicznej, bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie;
  • umożliwienie uzyskania numeru PESEL przy ubieganiu się o wydanie dowodu osobistego – obecnie obywatele, którzy nie posiadają numeru PESEL, a chcą otrzymać dowód osobisty, muszą w pierwszej kolejności ubiegać się o ten numer, najpierw składając wniosek do organu gminy, a dopiero potem wnioskować o wydanie dowodu osobistego;
  • uporządkowanie i doprecyzowanie przepisów związanych z nadawaniem numeru PESEL cudzoziemcom – po zmianach numer PESEL mają dostawać wszyscy cudzoziemcy dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy na terytorium Polski;
  • zaproponowano także zmiany w formularzu meldunkowym pozwalające na zameldowanie na pobyt stały i jednoczesne wymeldowanie z pobytu czasowego oraz na zameldowanie na pobyt czasowy z jednoczesnym wymeldowaniem z pobytu stałego, przy użyciu jednego formularza.