Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 11c ust. 12 ustawy – Karta Nauczyciela (dalej: KartaNauczU). Przepis ten nakłada na ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru legitymacji służbowej nauczyciela, przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia identyfikacji osoby nauczyciela oraz właściwego zabezpieczenia dokumentu przed przerobieniem lub podrobieniem.
Nowe regulacje są niezbędne ze względu na ustawę o aplikacji mObywatel, która uchyliła dotychczasowe przepisy dotyczące wydawania legitymacji służbowej nauczyciela (art. 11a KartaNauczU). Obowiązujące obecnie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 29.9.2006 r. w sprawie wzoru oraz trybu wystawiania legitymacji służbowej nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 189, poz. 1393 ze zm.) utraci moc 30.11.2025 r., tj. w dniu wejścia w życie nowych przepisów ustawy.
Na mocy nowelizacji wprowadzono art. 11b i 11c KartaNauczU, które regulują kwestie wydawania legitymacji nauczyciela zarówno w formie dokumentu mobilnego (mLegitymacja), jak i w postaci karty. Co do zasady nauczyciele otrzymają mLegitymację z urzędu, natomiast na wniosek będą mogli otrzymać także legitymację w formie karty. Ustawa szczegółowo określa tryb wydawania dokumentu, dane w nim zawarte, zasady potwierdzania ważności oraz warunki unieważniania i wydawania nowej legitymacji. Rozporządzenie określa zatem wyłącznie wzór legitymacji w postaci karty oraz opis zabezpieczeń przed fałszerstwem.
Projektowany wzór przewiduje, że legitymacja będzie zawierać m.in.: imię i nazwisko nauczyciela, jego wizerunek, nazwę i adres szkoły, numer legitymacji, datę jej wydania oraz hologram potwierdzający ważność w danym roku szkolnym. Dokument zostanie wyposażony w elektroniczną warstwę bezstykową, umożliwiającą szersze zastosowanie – np. jako karta biblioteczna czy karta stołówkowa. W stosunku do dotychczasowego wzoru wprowadzono jedną istotną zmianę: na rewersie legitymacji zapis „Nazwa i adres siedziby pracodawcy” zastąpiono określeniem „Nazwa i adres siedziby szkoły”.
Projekt rozporządzenia dostosowuje wzór legitymacji do wymogów ustawy o dokumentach publicznych oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 1.7.2022 r. w sprawie wykazu minimalnych zabezpieczeń dokumentów publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1456). Rozporządzenie ma wejść w życie 30.11.2025 r., tj. w dniu, w którym zacznie obowiązywać nowe upoważnienie ustawowe, co zapewni ciągłość wydawania legitymacji w postaci karty.