W dniu 1.1.2025 r. weszła w życie ustawa z 6.12.2024 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r. poz. 1914). Ustawa ta wprowadza przede wszystkim zmiany w ustawie o odpadach (dalej: OdpadyU). Na szczególną uwagę zasługuje dodanie nowego artykułu oznaczonego jako 227b OdpadyU. W ust. 1 postanowiono, że w latach 2025–2027 wpływy z opłat rejestrowych i opłat rocznych, o których mowa w art. 57 ust. 1 i 3, stanowią w:
1) 35,65% dochód budżetu województwa;
2) 64,35% przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Podany wyżej przepis (art. 227b OdpadyU) nawiązuje do art. 57 ust. 1 i 3 OdpadyU, a tamże określono katalog wnoszonych opłat rejestrowych i rocznych. Z treści tych norm wynika zaś, że wpis do rejestru dla:
1) wprowadzających sprzęt i autoryzowanych przedstawicieli,
2) wprowadzających baterie lub akumulatory,
3) wprowadzających pojazdy,
4) producentów, importerów i wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań,
5) wprowadzających do obrotu produkty w opakowaniach,
6) wprowadzających do obrotu opony,
7) wprowadzających do obrotu oleje smarowe,
8) wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych,
9) wprowadzających do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne,
10) podmiotów reprezentujących
– podlega opłacie rejestrowej.
Podmiot, o którym mowa w ust. 1, wpisany do rejestru uiszcza w terminie do końca lutego każdego roku opłatę roczną za dany rok.
Nadto, zgodnie z ust. 2 ww. nowego art. 227b OdpadyU, powyższe wpływy przeznacza się na prowadzenie rejestru oraz administrowanie i serwisowanie BDO. Dla przypomnienia, BDO to baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, zaś rejestr, to zbiór obejmujące różne dane dotyczące produktów/odpadów prowadzony przez marszałka województwa.
Natomiast w ust. 3 podano, że powyższe wpływy, powiększone o przychody z oprocentowania rachunków bankowych i pomniejszone o dochody budżetu województwa, o których mowa w ust. 1 pkt 1, marszałek województwa przekazuje w terminie do dnia 30 czerwca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym zostały wniesione, na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Podsumowując, wejście w życie nowych przepisów ustala podział wpływów pochodzących z ww. opłat, a beneficjentem w tym zakresie jest m.in. województwo. Dochody z opłat na poziomie 35,65% stanowią bowiem dochód budżetu województwa, a pozostała część będzie przekazywana przez województwo do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.