Data ta nie jest przypadkowa, lecz zbieżna z upływem terminu wdrożenia nowych dyrektyw 2014/24/UE i 2014/25/UE.
Obowiązujące 22 standardowe formularze
Podkreślić należy, że nowe rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Ustanawia się w nim aż 22 następujące standardowe formularze, co przedstawia poniższa tabela.
Numer standardowego formularza |
Nazwa formularza |
Numer załącznika do rozporządzenia unijnego |
1 |
Wstępne ogłoszenie informacyjne |
I |
2 |
Ogłoszenie o zamówieniu |
II |
3 |
Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia |
III |
4 |
Okresowe ogłoszenie informacyjne – zamówienia sektorowe |
IV |
5 |
Ogłoszenie o zamówieniu – zamówienia sektorowe |
V |
6 |
Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia – zamówienia sektorowe”: załącznik |
VI |
7 |
System kwalifikowania – zamówienia sektorowe |
VII |
8 |
Ogłoszenie o profilu nabywcy |
VIII |
12 |
Ogłoszenie o konkursie |
IX |
13 |
Wyniki konkursu |
X |
14 |
Sprostowanie |
XI |
15 |
Ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante |
XII |
16 |
Wstępne ogłoszenie informacyjne – obronność i bezpieczeństwo |
XIII |
17 |
Ogłoszenie o zamówieniu – obronność i bezpieczeństwo |
XIV |
18 |
Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia – obronność i bezpieczeństwo |
XV |
19 |
Ogłoszenie o podwykonawstwie – obronność i bezpieczeństwo |
XVI |
20 |
Ogłoszenie o modyfikacjach |
XVII |
21 |
Usługi społeczne i inne szczególne usługi – zamówienia publiczne |
XVIII |
22 |
Usługi społeczne i inne szczególne usługi – zamówienia sektorowe |
XIX |
23 |
Usługi społeczne i inne szczególne usługi – koncesje |
XX |
24 |
Ogłoszenie o koncesji |
XXI |
25 |
Ogłoszenie o udzieleniu koncesji |
XXII |
Ogłoszenie o modyfikacjach umowy
Zamawiający powinni zwrócić szczególną uwagę na dwa zupełnie nowe ogłoszenia, nieznane dotychczas. Dotyczy to w pierwszej kolejności ogłoszenia o modyfikacjach umowy (formularz standardowy nr 20), zamieszczanego po dokonaniu zmiany umowy. Nowością jest bowiem ten obowiązek, nałożony na zamawiającego w przypadku dokonywania dwóch rodzajów zmiany (aneksowania) umowy. Pierwszy obejmuje zmiany umowy, gdy dochodzi do zamawiania dodatkowych usług, robót budowlanych oraz dostaw, a zamawiający wykaże niezbędność takiego zamówienia, nie ujęcie go w zamówieniu podstawowym oraz konieczność jego udzielenia dotychczasowemu wykonawcy, ponieważ jego zmiana nie może zostać dokonana z powodów ekonomicznych lub technicznych, w szczególności wynikających z wymagań dotyczących zamienności lub interoperacyjności w odniesieniu do istniejącego sprzętu, usług lub instalacji, zamówionych w ramach zamówienia podstawowego. Trzeba przy tym wykazać, że zmiana wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla zamawiającego, a jej wartość nie przekracza 50% pierwotnej wartości umowy. Sytuacja taka jest przewidziana w art. 144 ust. 1 pkt 2 ZamPublU – w brzmieniu nadanym w nowelizacji ZamPublU. Drugi rodzaj zmiany umowy, wymuszający publikację wymienionego ogłoszenia, odnosi się do dokonywania przez zamawiającego zmiany spowodowanej okolicznościami, których działając z należytą starannością nie mógł przewidzieć, a nie zmienia się ogólny charakter umowy. Jednocześnie wartość zmiany – stosownie do art. 144 ust. 1 pkt 3 ZamPublU – nie może przekraczać 50% wartości zamówienia określonej w pierwotnej umowie.
Podkreślić należy, że treść ogłoszenia o modyfikacjach jest dość szczegółowa i obejmuje zwłaszcza obowiązek opisania przez zamawiającego modyfikacji, tj. jej rodzaj i zakres, wraz ze wskazaniem ewentualnych wcześniejszych zmian, a także podanie informacji o wartości kontraktu przed modyfikacjami i po dokonaniu modyfikacji.
Ogłoszenie dotyczące usług społecznych i innych szczególnych usług
Nowe jest ponadto ogłoszenie dotyczące usług społecznych i innych szczególnych usług (formularze standardowe nr 21–23), udzielanych m.in. przez zamawiających klasycznych i sektorowych. W nowelizacji ZamPublU wprowadza się szczególny reżim udzielania usług społecznych i innych szczególnych usług, których wykazy zawarte są w załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE oraz w załączniku XVII do dyrektywy 2014/25/UE. Zastąpiono tym samym wcześniej istniejące tzw. usługi niepriorytetowe, uchylając jednocześnie art. 5 ZamPublU dotyczący udzielania takich usług. Do usług społecznych zalicza się m.in. usługi zdrowotne, społeczne i pokrewne, usługi administracyjne w zakresie edukacji, opieki zdrowotnej i kultury (np. usługi administracji publicznej, obrony i zabezpieczenia socjalnego, usługi edukacyjne i szkoleniowe, usługi w zakresie organizacji imprez kulturalnych i festiwali), usługi religijne, usługi hotelowe i restauracyjne, usługi pocztowe.