Każdy przedsiębiorca posiadający na własność budynki oraz samodzielne lokale, ale także użytkownik obiektów należących do miasta lub gminy, tj. jednostki samorządu terytorialnego, zobowiązany jest do samodzielnego ustalenia i zgłoszenia do opodatkowania ich powierzchni użytkowej. Dlatego też w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości trzeba złożyć korektę za okres, którego dotyczy wykryta pomyłka.

Najczęściej popełniane błędy przy rozliczaniu:

  1. Wielkość powierzchni ustala się zgodnie z przepisami podatkowymi, a nie budowlanymi. Zasadniczym błędem jest bezkrytyczne branie pod uwagę danych wynikających np. z pozwolenia na budowę lub z projektu budowlanego. Norma budowlana ustalona jest w stanie surowym, tj. bez uwzględnienia grubości tynków i okładzin. Dla celów podatkowych istnieje obowiązek mierzenia powierzchni po wewnętrznej długości ścian, a więc z uwzględnieniem tynków i okładzin kamiennych.
  2. Wiele wątpliwości przysparza kwestia naliczania podatku od pięter technicznych występujących w budynkach biurowych oraz produkcyjnych. Przestrzenie takie nie zawsze powinny być uznawane za kondygnacje i tym samym być zgłaszane do opodatkowania. Zależy to m.in. od ich lokalizacji, konstrukcji oraz wymiarów.
  3. Opodatkowanie obiektów takich jak stacje transformatorowe oraz wszelkiego typu obiekty wypełnione w całości lub w przeważającej części infrastrukturą techniczną, np. stacje przekaźnikowe, stacje redukcyjne gazu itp. Podatek powinien być opłacany jak od budynku, a nie jak od budowli.
  4. Powierzchnia gruntu, jaką należy zgłosić w deklaracji podatkowej, musi być spójna z danymi widniejącymi w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez odpowiednie starostwo powiatowe. Właściciel gruntu nie jest bezpośrednio zawiadamiany o zmianach w ewidencji gruntów i budynków dokonywanych z urzędu. Informacje o takich zmianach są umieszczane jedynie na odpowiednich stronach internetowych, w prasie i fizycznie na tablicy informacyjnej w starostwie.
Ważne
Jeśli podatnik stwierdzi, że w deklaracjach podatkowych popełnił błąd, to powinien złożyć do organu korektę wraz ze stosownym wyjaśnieniem. W przypadku niedopłaty podatku należy samodzielnie obliczyć i wpłacić odsetki od zaległości. Przy korekcie podatku zmniejszającej należności za minione latanależy złożyć pisemny wniosku o nadpłatę (wyjaśnienie powodów korekty wraz z podaniem podstawy prawnej).