Przedstawiony projekt przede wszystkim dokonuje całkowitej reformy planowania przestrzennego.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu wnioskodawca stwierdza, że istnieje potrzeba dokonywania systematycznego przeglądu regulacji prawnych pod kątem identyfikacji nadmiarowych procedur, które stanowią nieuzasadnione obciążenie dla uczestników obrotu. Tak ustalone bariery administracyjne i prawne należy następnie eliminować z systemu prawnego albo modyfikować je do formy przystępnej dla uczestników obrotu. Przygotowany projekt zmiany realizuje reformę planowania i zagospodarowania przestrzennego zapisaną w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zaproponowane zmiany mają na celu uproszczenie, ujednolicenie i przyspieszenie procedur planistycznych. https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/prekonsultacje-zmiany-ustawy-o-planowaniu-i-zagospodarowaniu-przestrzennym–-reforma-systemu
Obejmuje ona zmiany w zakresie procesu planowania przestrzennego, wydawania decyzji o warunkach zabudowy, wprowadzenia nowych instrumentów planowania przestrzennego w gminie, likwidacji przepisów w zakresie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
Plan ogólny gminy o statusie aktu prawa miejscowego
Ustawa dokonuje zmiany w zakresie podstawowego aktu planistycznego jakim dotychczas był miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W propozycji akt ten będzie uzupełniany przez plan ogólny gminy o statusie aktu prawa miejscowego. Ma on określać granice stref planistycznych, gminne standardy urbanistyczne oraz może określić granice obszaru uzupełnienia zabudowy, granice obszaru zabudowy śródmiejskiej.
W planie ogólnym obszar gminy dzieli się na następujące strefy planistyczne:
Do zadań gminy należeć będzie tworzenie standardów kształtowania zabudowy obejmujących katalog stref planistycznych wydzielonych w planie ogólnym oraz tworzenie gminnych standardów dostępności infrastruktury społecznej. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy przestanie być dokumentem planistycznym i nie będzie uchwalany.
Decyzja o warunkach zabudowy
Zmiany dotyczyć mają także decyzji o warunkach zabudowy. Decyzja o warunkach zabudowy wygasa po upływie 3 lat od dnia, w którym stała się prawomocna. Decyzje o warunkach zabudowy będą mogły być wydawane wyłącznie na obszarach wskazanych w planie ogólnym. Plan będzie wyznaczał obszary, na których wydanie tych decyzji jest dopuszczalne. Wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest dopuszczalne wyłącznie na obszarze uzupełniania zabudowy wyznaczonym w planie ogólnym. Dopuszcza się wydawanie decyzji o warunkach zabudowy tylko w przypadku realizowania innej zmiany zagospodarowania terenu, niż budowa obiektu budowlanego realizowania inwestycji produkcyjnych lokalizowanych na terenach przeznaczonych na ten cel w starych planach miejscowych, które utraciły moc lub realizowania inwestycji polegającej na budowie linii kolejowych, obiektów liniowych i urządzeń infrastruktury technicznej, ogrodzeń.
W przypadku postępowań o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla budynków mieszkalnych, usługowych niehandlowych oraz mieszanych realizujących którąkolwiek z tych funkcji do ustalania obszaru analizowanego wyznacza się teren w promieniu równym trzykrotnej szerokości frontu terenu objętego wnioskiem, jednak nie mniej niż 50 m i nie więcej niż 200 m.
Rejestr urbanistyczny
Ustawa wprowadza rejestr urbanistyczny, który ma być źródłem danych i informacji przestrzennych z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego. Rejestr ma obejmować dane pochodzące z uchwał o przystąpieniu do sporządzania aktów planistycznych, projektów aktów planistycznych, wniosków o decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, rozstrzygnięć nadzorczych wojewody, stwierdzających nieważność aktów, zarządzeń zastępczych wojewody w sprawie uchwalenia aktu planistycznych.
Zmiany w ustawach
W szczególności nowelizacja doprecyzowuje zapisy do nowego nazewnictwa i instrumentów w zakresie planowania przestrzennego w takich ustawach jak m.in. w:
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.