W wyniku przeprowadzonej weryfikacji zidentyfikowano przypadki niezgodności w przesłanych plikach Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej za luty 2017 r. w postaci:

  • rozbieżności w przekazanych plikach JPK_VAT i deklaracjach złożonych za tożsamy okres,
  • rozbieżności co do kwot transakcji wykazanych przez kontrahentów w plikach JPK_VAT,
  • przypadki uwzględniania w plikach JPK_VAT zakupu faktur VAT wystawionych przez podmioty, które nie posiadają statusu czynnego podatnika w podatku od towarów i usług.

Do podatników, u których stwierdzono tego rodzaju przypadki zostaną skierowane drogą e-mailową z adresu [email protected] pisma w ww. zakresie. Pisma będą opatrzone podpisem Ministerstwo Finansów Departament Poboru Podatków, z prośbą o sprawdzenie składanych plików JPK_VAT oraz w przypadku stwierdzenia błędów lub omyłek – skorygowanie złożonej deklaracji VAT lub/i pliku JPK_VAT.

W przypadku otrzymania takiego pisma wszelkie pytania i wątpliwości co do zidentyfikowanych rozbieżności należy kierować bezpośrednio do właściwych urzędów skarbowych.

Podatnicy otrzymują także powiadomienia drogą pocztową ze swoich urzędów skarbowych, w sprawie niezgodności wartości wykazanych w rejestrach VAT i przekazanych plikach JPK, między podatnikiem, a jego kontrahentem.

Niezgodności te mogą wynikać np. z wykonywanych transakcji na zasadzie odwrotnego obciążenia oraz innego momentu wykazania VAT należnego i naliczonego między kontrahentami (sprzedający wykazuje VAT należny w styczniu, a nabywca odlicza VAT naliczony w lutym).

Urząd skarbowy prosi o pisemne wyjaśnienie takich sytuacji i zachowanie należytej staranności w wypełnianiu JPK.

Reakcja podatnika na wyżej wymienione powiadomienia jest monitorowana.