Z najnowszych statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że każdego dnia co najmniej sześciu kierowców rozstaje się z prawem jazdy w wyniku przekroczenia limitu punktów karnych. W efekcie w 2017 r. skierowano na powtórny egzamin prawie 8 tys. osób. U 2,5 tys. kierowców powodem było przekroczenie limitu punktów karnych. To więcej o 20 proc. w porównaniu z 2016 r. Wkrótce się to zmieni, ale bez korzyści dla bezpieczeństwa na drodze.

Od czerwca 2018 r. podczas jednej kontroli drogówka będzie mogła ukarać kierowcę najwyżej 10 punktami karnymi; dzisiaj takiego limitu nie ma. Nie oznacza to jednak, że 10 pkt to maksimum, co można dostać przy jednej kontroli. Zniknie jedynie problem sumowania punktów za wykroczenia o podobnym charakterze.

Policja zdradza szczegóły. Przykładem jest sytuacja, gdy za kierowcą jedzie nieoznakowany radiowóz i nagrywa jazdę z niedozwoloną prędkością na dłuższym odcinku drogi ze znakami różnych ograniczeń. Kierowca dostanie punkty tylko za największe przekroczenie prędkości.

Co dodadzą, a co nie?

A jak będzie, gdy zostanie złamany zakaz wjazdu czy przekroczona linia ciągła? Jeżeli kierowca jednym czynem nie zastosuje się do dwóch lub więcej znaków określonych kodem od C05 do C11, otrzyma punkty za to naruszenie, którego kod ma mniejszy znacznik. W każdym przypadku jest to 5 punktów karnych.

Kody C05–C11 to znaki: zakaz wjazdu, zakaz ruchu w obu kierunkach, zakaz skręcania w lewo i w prawo, nakaz jazdy oraz linia podwójna ciągła.

Co do oświetlenia auta: jeżeli kierowca jednorazowo nie zastosuje się do przepisów określonych w załączniku kodem G01 do G04, otrzyma punkty za naruszenie znaku z największą liczbą punktów. Tymi kodami oznaczone jest niedostosowanie się do obowiązku używania wymaganych prawem świateł, kolejno: od zmierzchu do świtu (4 pkt), w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza (2 pkt), w okresie od świtu do zmierzchu (2 pkt), w tunelu, niezależnie od pory doby (4 pkt). Kierowca otrzyma punkty za naruszenie, któremu przypisana jest największa wartość punktów.

Mowa o naruszeniach określonych jako E01 do E05 oraz E08. A są to kolejno przekroczenia prędkości o: więcej niż 50 km/h (10 pkt), od 41 do 50 km/h (8 pkt), od 31 do 40 km/h (6 pkt), od 21 do 30 km/h (4 pkt), od 11 do 20 km/h (2 pkt) oraz więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym (10 pkt). Czy zmienione przepisy nie są zbyt liberalne dla polskich kierowców? Czy mogą pogorszyć bezpieczeństwo na drogach?

– Nie sądzę. Każdy kierowca powinien jeździć zgodnie z przepisami. Po to się ich uczy i zdają egzamin. Jeśli tego nie robią, niech będą karani, nawet surowo. Policja może zabrać prawo jazdy na drodze w przypadku jazdy zagrażającej życiu i nie musi mieć do tego kompletu punktów karnych – przypomina Andrzej Łukasik z Polskiego Towarzystwa Kierowców. Zwraca też uwagę, że sprawa takiego pirata zawsze może trafić do sądu.

Rekordzistów nie brak

Specjaliści ostrzegają, że w najbliższym czasie liczba piratów drogowych może drastycznie wzrosnąć. Mimo surowych kar i utraty prawa jazdy liczba zbieraczy punktów nie maleje. Dowód? 205 punktów karnych podczas jednej podróży. Rzecz miała miejsce w Dąbrowie Górniczej. Tamtejsi policjanci chcieli zatrzymać szybko jadącego mini coopera. Uciekinier w ciągu 10 minut popełnił kilkadziesiąt wykroczeń: pędził przez osiedlowe uliczki, nie zatrzymywał się na czerwonych światłach, wymuszał pierwszeństwo jadąc nawet 140 km/h. Został zatrzymany dopiero po spowodowaniu kolizji.

Inny przykład: 17-latek jechał motocyklem ulicami Namysłowa 170 km/h. W pięć minut zebrał 52 pkt karne. Popełnił osiem wykroczeń drogowych.

Rekordzistą okazał się jednak kierowca z Zamościa. Przez ostatni rok fotoradary z okolicy sfotografowały prowadzone przez 27-latka auto aż 68 razy. W sumie mężczyzna uzbierał już ponad 600 punktów karnych! Powinien też zapłacić mandaty na łączną kwotę przekraczającą 30 tys. zł.