Ponadto wpisuje się on w realizację celów unijnej Strategii Europa 2020, a na szczeblu krajowym sprzyja realizacji celów określonych w zintegrowanych strategiach, w tym:
- Strategii Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko – perspektywa do 2020 r.,
- Strategii Sprawne Państwo 2020,
- Strategii Innowacyjności i Efektywności Gospodarki na lata 2012-2020 – Dynamiczna Polska oraz
- Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego.
Dokument określa działania promocyjno-szkoleniowe na rzecz uczestników systemu zamówień publicznych oraz przedstawicieli instytucji kontrolnych, które skoncentrowane są na popularyzacji możliwości uwzględniania aspektów środowiskowych i społecznych w postępowaniach o udzielenie zamówienia. Realizacja inicjatyw określonych w Krajowym Planie Działań sprzyjać ma efektywnemu korzystaniu z zasobów naturalnych oraz ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko, a także aktywizacji zawodowej przedstawicieli grup społecznie marginalizowanych.
Co to są zrównoważone zamówienia publiczne?
Dobór środków w tym zakresie pozostawiony jest zamawiającym, w zależności od tego jakie możliwości i potrzeby istnieją w danym zamówieniu.
Z dokumentu można wyprowadzić wniosek, że w zamówieniach publicznych duży nacisk kładzie się (czemu w praktyce dość niechętni są zamawiający) i będzie kłaść konsekwentnie na wykorzystanie klauzul społecznych czy też środowiskowych, choć ich wpływ na wartość zamówienia może być różny. Przekonuje się, że nie w każdym przypadku ich zastosowanie może prowadzić do wzrostu kosztów zamówienia. Niejednokrotnie taki ewentualny wzrost związany z danym elementem postępowania jest kompensowany oszczędnościami w innych jego częściach. Przykładowo, w przypadku klauzul środowiskowych często większe koszty poniesione na etapie postępowania kompensowane są oszczędnościami uzyskiwanymi dopiero na etapie użytkowania danego produktu.
Wpływ umów o pracę na wzrost wartości zamówienia
Za czynnik, który z dużym prawdopodobieństwem będzie powodował wzrost wartości zamówienia, uznaje się zastosowanie klauzuli dotyczącej zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale też przy założeniu, że w przypadku poprzednio udzielanych zamówień dochodziło do naruszenia przez wykonawców obowiązków w zakresie prawa pracy i zatrudniania pracowników na podstawie umowy cywilnoprawnej, pomimo spełnienia warunków pracowniczych. Na problem ten UZP zwrócił już uwagę w „Informacji na temat wyników monitorowania realizacji >>Zaleceń RM w sprawie stosowania przez administrację publiczną klauzul społecznych<<”. Wskazano tam, że jedną z przyczyn unieważniania przez zamawiających postępowań, w których stosowano klauzule społeczne, były wymagania związane z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę.
Klauzule społeczne w PPP
Warto zwrócić uwagę także na okoliczność, że do wyboru partnera prywatnego i umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym stosuje się przepisy ZamPublU, ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi albo przepisy przewidziane w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym. Podmioty publiczne realizujące przedsięwzięcia w formule PPP w oparciu o przepisy ZamPublU objęte będą działaniami w ramach Krajowego Planu Działań.