Zmiany na podstawie ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej
Za najistotniejszy można uznać katalog zmian wprowadzonych od 7.10.2016 r. na podstawie art. 87 ustawy z 5.9.2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U poz. 1579). Dotyczy on w większości przepisów, które były uprzednio znowelizowane także w ZmZamPublU16. Dla porównania z dotychczasowym stanem prawnym przedstawia je poniższa tabela.
Przedmiot zmiany |
Przepis ZamPublU przed 7.10.2016 |
Przepis ZamPublU od 7.10.2016 |
art. 10a ust. 5 ‒ s kładanie ofert/wniosków/oświadczeń |
Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenia, w tym jednolity dokument, sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej, i podpisuje bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub równoważnego środka, spełniającego wymagania dla tego rodzaju podpisu |
Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenia, w tym jednolity dokument, sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej, i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym |
Art. 91c ust. 2 – postąpienia w toku aukcji elektronicznej |
Postąpienia, pod rygorem nieważności, składa się opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu |
Postąpienia, pod rygorem nieważności, składa się opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym |
Art. 131bc ust. 5 – składanie oferty w postępowaniach o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa |
Ofertę składa się, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej, z tym że, za zgodą zamawiającego, w postaci elektronicznej, podpisaną bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub równoważnego środka, spełniającego wymagania dla tego rodzaju podpisu |
Ofertę składa się, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej w postaci papierowej albo, za zgodą zamawiającego, w postaci elektronicznej, opatrzoną przez wykonawcę odpowiednio własnoręcznym podpisem albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym |
Art. 180 ust. 4 – forma wniesienia odwołania |
Odwołanie wnosi się do Prezesa KIO w formie pisemnej lub w postaci elektronicznej, podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub równoważnego środka, spełniającego wymagania dla tego rodzaju podpisu |
Odwołanie wnosi się do Prezesa KIO w formie pisemnej w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej, opatrzone odpowiednio własnoręcznym podpisem albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym |
Art. 183 ust. 6 – wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy przed wydaniem orzeczenia KIO |
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zamawiający może złożyć za pośrednictwem operatora pocztowego, w rozumieniu ustawy z 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, osobiście, za pośrednictwem posłańca albo w postaci elektronicznej, podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub równoważnego środka, spełniającego wymagania dla tego rodzaju podpisu |
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zamawiający może złożyć za pośrednictwem operatora pocztowego, w rozumieniu ustawy z 23.11.2012 r. ‒ Prawo pocztowe, osobiście, za pośrednictwem posłańca albo przy użyciu środków komunikacji elektronicznej |
Art. 185 ust. 2 – zgłoszenie przez wykonawcę przystąpienia do postępowania odwoławczego |
Wykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi KIO w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a jego kopię przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie |
Wykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi KIO w postaci papierowej albo elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego kopię przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie |
Zmiana przepisu przejściowego dotyczącego składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
Ponadto warto zwrócić uwagę, że na podstawie art. 130 ww. ustawy z 5.9.2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, 7.10.2016 r. weszła w życie zmiana art. 18 pkt 4 ZmZamPublU16, tj. przepisu przejściowego dotyczącego składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych i niezakończonych przed 18.10.2018 r., a w przypadku postępowań prowadzonych przez centralnego zamawiającego – przed 18.4.2017 r. Oznacza to, że we wskazanych postępowaniach i do tego czasu oferty oraz wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego składa się pod rygorem nieważności w formie pisemnej albo ‒ za zgodą zamawiającego ‒ w postaci elektronicznej, podpisane odpowiednio własnoręcznym podpisem albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Zmiana przesłanki uzasadniającej zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki
Drugi rodzaj zmian dokonanych w ZamPublU obowiązuje od 1.10.2016 r. w związku z art. 46 ustawy z 20.5.2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. poz. 831) . Zmieniła się przede wszystkim jedna z przesłanek uzasadniających zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki określona w a rt. 67 ust. 1 pkt 9 ZamPublU. Po nowelizacji zamawiający może skorzystać z tego trybu, jeżeli zamówienie na dostawy jest dokonywane na giełdzie towarowej w rozumieniu ustawy z 26.10.2000 r. o giełdach towarowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 197), w tym na giełdzie towarowej innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub gdy dokonuje zakupu świadectw pochodzenia, świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, świadectw pochodzenia z kogeneracji oraz świadectw efektywności energetycznej na giełdzie towarowej, w tym na giełdzie towarowej innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Zmiany w zamówieniach sektorowych
Ponadto zmianie uległ przepis art. 138a ust. 1 ZamPublU dotyczący zamówień sektorowych. Na mocy nowego jego brzmienia z amawiający prowadzący działalność, o której mowa w art. 132 ust. 1 pkt 1 i 3 ZamPublU, nie stosują ZamPublU do udzielenia zamówień sektorowych na dostawy energii elektrycznej, paliw gazowych lub ciepła oraz paliw do wytwarzania energii, a także zakupu świadectw pochodzenia, świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, świadectw pochodzenia z kogeneracji oraz świadectw efektywności energetycznej w celu wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 1 PrEnerg, lub w celu wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20.2.2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. poz. 478 ze zm.) lub w celu wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o efektywności energetycznej.
Nowe wyłączenia spod obowiązku stosowania ZamPublU
Od 9.10.2016 r. obowiązują natomiast – na mocy zmiany dokonanej w ZamPublU przez art. 355 ustawy z 10.6.2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz.U. poz. 996) – nowe wyłączenia spod obowiązku stosowania ZamPublU. W art. 4 dodano bowiem w pkt 16-18, co oznacza, że ZamPublU nie stosuje się do:
1) zamówień związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem procesu wypłat środków gwarantowanych, o których mowa w art. 2 pkt 65 ustawy z 10.6.2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz.U. poz. 996), w szczególności usług świadczonych przez podmiot, z którym zostanie zawarta umowa o dokonanie wypłat środków gwarantowanych;
2) zamówień związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem przymusowej restrukturyzacji albo umorzeniem lub konwersją instrumentów kapitałowych, w szczególności zamówień, których przedmiotem jest: przeprowadzenie oszacowania, świadczenie usług doradztwa, w tym doradztwa strategicznego, ekonomiczno-finansowego, podatkowego, prawnego i informatycznego, powierzenie przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu wykonywania pośrednictwa w zakresie czynności wymienionych w art. 5 i art. 6 PrBank w imieniu i na rzecz banku w restrukturyzacji oraz czynności związanych z działalnością prowadzoną przez firmę inwestycyjną w restrukturyzacji, w tym z prowadzoną przez nią działalnością maklerską;
3) zamówień udzielanych przez instytucję pomostową, o której mowa w art. 2 pkt 26 ustawy z 10.6.2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, lub podmiot zarządzający aktywami, o którym mowa w art. 2 pkt 46 tej ustawy.