Gmina administratorem danych przetwarzanych w celu przyznania Karty Dużej Rodziny

Warunki realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych regulują przepisy ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny. Mimo że obowiązują już od ponad dwóch i pół roku, do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO) wciąż wpływają liczne zgłoszenia zbiorów danych prowadzonych w związku z przyznawaniem Karty. Niestety, wiele z nich pochodzi od niewłaściwych podmiotów, które nie są administratorami danych (głównie od ośrodków pomocy społecznej).

Ponadto w ostatnim okresie do Biura GIODO dociera wiele pytań dotyczących aktualizacji zbiorów danych prowadzonych w celu obsługi wniosków o wydanie Karty Dużej Rodziny. To efekt zmiany niektórych przepisów ustawy o Karcie Dużej Rodziny, które obowiązują od 1 lipca 2017 r., a zostały wprowadzone ustawą z dnia 23 marca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zadaniami organów administracji publicznej w zakresie niektórych rejestrów publicznych.

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przypomina, że art. 21 ust. 2 ustawy o Karcie Dużej Rodziny wyraźnie stanowi, iż administratorami danych osobowych przetwarzanych w zakresie niezbędnym do realizacji zadań wynikających z tej ustawy są wójt oraz minister właściwy do spraw rodziny. W praktyce oznacza to, że zbiór danych prowadzony w celu przyznawania Karty Dużej Rodziny (jego ewentualną aktualizację) powinna zgłosić wyłącznie gmina. Podjęcie uchwały zlecającej realizację tego zadania ośrodkowi pomocy społecznej lub innej jednostce organizacyjnej gminy nie oznacza przeniesienia statusu administratora danych na ten ośrodek bądź inną jednostkę organizacyjną gminy.

Warto też pamiętać, że nowelizacja przepisów nie zawsze jest równoznaczna z koniecznością zgłoszenia zmian w zbiorze. Administrator danych powinien każdorazowo dokonać oceny, czy zakres przetwarzanych danych osobowych, cel przetwarzania, kategoria osób, których dane dotyczą, ewentualnie inne informacje, które administrator podaje w zgłoszeniu, uległy zmianie. Jedynie bowiem wówczas, gdy zmiany dotyczą informacji zawartych w zgłoszeniu zbioru do rejestracji, powstaje obowiązek przesłania zgłoszenia aktualizacyjnego.

Należy ponadto podkreślić, że w sytuacji, gdy administrator danych powołał administratora bezpieczeństwa informacji (ABI) i zgłosił go GIODO do rejestracji, a w zbiorze przetwarzane są wyłącznie dane zwykłe, wówczas - nawet jeśli w zbiorze zostały dokonane zmiany - administrator danych nie ma obowiązku ich zgłaszania do GIODO.




 

Przetestuj System Legalis

 
Zadzwoń:
22 311 22 22
Koszt połączenia wg taryfy operatora.
lub zostaw swoje dane, a Doradca zdalnie
zbada Twoje potrzeby i uruchomi dostęp:

W polu numeru telefonu należy stosować wyłącznie cyfry (min. 9).


Wyślij

* Pola wymagane

Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.


Wydawnictwo C.H.Beck
ul. Bonifraterska 17
00-203 Warszawa
Tel: 22 311 22 22
E-mail: legalis@beck.pl
NIP: 522-010-50-28, KRS: 0000155734
Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy
w Warszawie Kapitał Spółki: 88 000 zł

Zasady przetwarzania danych osobowych