Nowe wytyczne wymagają by zgoda użytkownika na reklamowe pliki cookie była wyrażona w sposób „jasnego i pozytywnego działania”. Zdaniem CNIL „dalsze przeglądanie witryny nie może być dłużej uważane za wyrażenie zgody użytkownika”. Co więcej CNIL wskazuje, że na podstawie nowych wytycznych „wycofanie zgody musi być równie łatwe, jak jej udzielenie”.

CNIL powołuje się na wytyczne 05/2020 dotyczące zgody na mocy rozporządzenia 2016/679 przyjęte 4 maja 2020 r. przez Europejską Radę Ochrony Danych. Wyjaśnienia mają pomóc w interpretacji przepisów zawartych w rozporządzeniu o ochronie danych osobowych (RODO). Zgodnie z oświadczeniem CNIL, jednym z priorytetów jego działań w 2021 r. będzie właśnie „zgodność z zasadami dotyczącymi plików cookie i innych trackerów” obok cyberbezpieczeństwa i ochrony danych dot. zdrowia.

Co alternatywą dla plików cookie i innych narzędzi śledzących?

Zgodnie z oświadczeniem Google z stycznia 2020 r. firma planuje do 2022 r. zaprzestać wykorzystywania plików cookie stron trzecich w swojej przeglądarce. Ostatnio firma wyjaśniła, że nie planuje rozwijać innych narzędzi do śledzenia osób przeglądających strony. Również w innych produktach giganta nie będą używane pliki cookie.

W ramach konsorcjum World Wide Web Consortium (W3C) podjęto próbę zidentyfikowania potencjalnych alternatyw dla narzędzi do śledzenia, które mogłyby być wykorzystywane w celach komercyjnych. W tym celu również Google uruchomił również tak zwaną inicjatywę „Privacy Sandbox”. Jak wskazuje firma inicjatywa „ma na celu stworzenie technologii internetowych, które mają ochronić prywatność ludzi w Internecie, jak i dają firmom i programistom narzędzia do tworzenia dobrze prosperujących firm cyfrowych, aby sieć była otwarta i dostępna dla wszystkich”

Na początku roku gigant ogłosił, że analizuje tzw. FLoC – Federated Learning of Cohorts, który udostępnia zagregowane grupy użytkowników zamiast używać pojedynczych plików cookie. Jak wskazał Google „takie podejście skutecznie ukrywa osoby [w tłumie] i wykorzystuje przetwarzanie na urządzeniu, aby zachować prywatność historii przeglądania w przeglądarce”. Gigant planuje testować FloC w Google Ads w drugim kwartale 2021 r. Jak twierdzi Google „FLoC do docierania do odbiorców o podobnych zainteresowaniach Google, wyniki pokazują, że reklamodawcy mogą generować średnio co najmniej 95% konwersji na wydanego dolara w porównaniu z kierowaniem opartym na plikach cookie”. Jeśli dalsze testy okażą się podobnie skuteczne możliwe, że pliki cookie niedługo przestaną być wykorzystywane.

Źródło: https://www.euractiv.com/section/data-protection/news/french-data-watchdog-to-start-checking-cookie-policy-compliance/