Tak, urlop bezpłatny nie powoduje zakończenia stosunku pracy, a ustawa nie przewiduje zwolnienia z obowiązku składania oświadczeń majątkowych.
Zgodnie z art. 24h ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym pierwsze oświadczenie majątkowe kierownik jednostki organizacyjnej gminy składa w terminie 30 dni od nawiązania stosunku pracy, a kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez nich co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego oraz w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę. W tym przepisie nie przewidziano sytuacji zwolnienia z obowiązku składania oświadczenia majątkowego, nawet gdy praca nie jest świadczona, podobnie jak wtedy, gdy kierownik jednostki organizacyjnej gminy pełni inną funkcję.
Obowiązek składania oświadczenia majątkowego wynika z pełnienia danej funkcji, albo zatrudnienia, niezależnie od tego, czy faktycznie praca była wykonywana w danym okresie.
Takie stanowisko można też wywnioskować z uzasadnienia wyroku SN z 28.2.2006 r. (II PK 190/05): Ustawa [przyp. aut.] wyraźnie i jednoznacznie określa obowiązek złożenia pierwszego i kolejnych oświadczeń majątkowych (art. 24h ust. 5). Pierwsze oświadczenie majątkowe składane jest w terminie 30 dni od powołania na stanowisko lub od dnia zatrudnienia. Kolejne oświadczenia majątkowe składane są co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę. Ustawodawca więc w określony, precyzyjny sposób wskazał terminy składania oświadczeń majątkowych.
Zgodnie zatem z zasadą, że jasne przepisy nie wymagają interpretacji, trzeba uznać, że w przypadku trwania zatrudnienia taki obowiązek cały czas istnieje.