W Dz.U. z 2025 r. pod poz. 680 opublikowano ustawę z 9.5.2025 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw.

Nowelizacja wprowadza zmiany przede wszystkim w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, m.in. w art. 34. Ze zmienionych przepisów wynika, że:

1) gmina może otrzymać dotację celową z budżetu państwa z przeznaczeniem dla ochotniczej straży pożarnej (OSP) na zakup sprzętu specjalistycznego, którego utrata lub trwałe uszkodzenie nastąpiły na skutek działań ratowniczych lub działań pomocowych w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie przeciwpożarowej prowadzonych w trakcie powodzi (do udzielenia takiej dotacji nie stosuje się ograniczenia określonego w art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych);

2) OSP w ciągu 30 dni od zakończenia takich działań przekazuje gminie zestawienie sprzętu, o którym mowa wyżej, ze wskazaniem niezbędnej kwoty do jego odtworzenia. W zestawieniu uwzględnia się kwotę przysługującą z tytułu ubezpieczenia sprzętu oraz dokumentację potwierdzającą utratę lub trwałe uszkodzenie tego sprzętu;

3) do zestawienia OSP dołącza opinię właściwego terytorialnie komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej wraz z potwierdzeniem zadysponowania jednostki do działań ratowniczych lub działań pomocowych prowadzonych w trakcie powodzi;

4) dotację dla gminy przyznaje wojewoda na wniosek gminy, a do wniosku załącza się zestawienie i opinię, o których mowa wyżej.

Beck Akademia - praktyczne szkolenia online - sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź