Tak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny (wyr. NSA z 14.7.2020 r., I OSK 2817/19, Legalis).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 6.9.2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1429 ze zm.; dalej: DostInfPubU), każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w DostInfPubU.

NSA zwrócił uwagę, że określenia istoty pojęcia „sprawa publiczna” należy dokonywać na podstawie kryterium interesu ogólnego i jednostkowego. Sprawami publicznymi nie są więc konkretne i indywidualne sprawy określonej osoby lub podmiotu.

Ważne

Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że pisma składane w indywidualnych sprawach, przez podmioty, których interesów sprawy te dotyczą, nie mają waloru informacji publicznej. Ich przedmiotem nie jest problem czy kwestia, która ma znaczenie dla większej ilości osób, czy grup obywateli, lub jest ważna dla funkcjonowania organów państwa. Nie można bowiem przy pomocy DostInfPubU starać się o uzyskanie informacji w swojej własnej sprawie.

A zatem, DostInfPubU nie można nadużywać i wykorzystywać w czysto prywatnych sprawach. Z żądania udostępnienia informacji publicznej musi wynikać interes obiektywny a nie subiektywny. Skoro treść wniosku o udostępnienie informacji publicznej wprost odnosi się do informacji, które mają posłużyć do załatwiania indywidualnych spraw osób składających wniosek, nie zaś do istotnej kontroli społeczeństwa nad organami władzy publicznej i podmiotami wykonującymi zadania publiczne, to prawidłowym sposobem rozpoznania tego wniosku jest odmowa udostępnienia żądanych informacji, informując o tym wnioskodawców pismem.