Z pytania wynika, że nauczyciel we wrześniu 2019 r. podjął 3-semestralne studia podyplomowe, a około 5 lat później zwrócił się z wnioskiem o dofinansowanie podjętej i ukończonej formy dokształcania. Taka sytuacja, w zakresie chronologii zdarzeń, stanowczo odbiega od warunków i zasad określonych w rozporządzeniu dotyczącym dofinansowania dokształcania nauczycieli, i pewnie też od obowiązujących w placówce procedur dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli (gdzie kolejno powinny być wskazane kroki postępowania w przypadku ubiegania się o dofinansowanie doskonalenia zawodowego). Nauczyciel swój wniosek o dofinansowanie złożył po zakończeniu studiów, więc nie ma tutaj mowy o tym, że dyrektor uwzględnił ten wniosek we wniosku złożonym do organu prowadzącego, czyli innymi słowy wniosek nie był ujęty w potrzebach placówki, a w dalszej konsekwencji nie był ujęty w planie dofinansowania doskonalenia zawodowego. Kolejna kwestia związana jest z tym, że każdego roku do 31 stycznia organ prowadzący w porozumieniu z dyrektorami szkół, ustala maksymalną kwotę dofinansowania opłat za dokształcanie oraz formy i specjalności kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane. Należy więc sprawdzić, czy rodzaj kształcenia nauczyciela mieści się w katalogu form i specjalności objętych dofinansowaniem.
Nie mówimy tutaj o refinansowaniu faktury opłaconej przez nauczyciela, tylko o ewentualnej realizacji wniosku o dofinansowanie złożonego przez nauczyciela wraz z fakturą i potwierdzeniem zapłaty faktury.
W praktyce często faktury za studia wystawiane są i opłacane przez nauczycieli, którym następnie placówka dofinansowuje całość lub część poniesionych kosztów.
Reasumując, nauczyciel złożył wniosek o dofinansowanie dokształcania, a placówka zobowiązana jest przedmiotowy wniosek rozpatrzyć, biorąc pod uwagę obowiązujące w placówce procedury dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, potrzeby placówki oraz możliwości finansowe (posiadane środki na dokształcanie). W efekcie końcowym nauczyciel może, ale nie musi otrzymać dofinansowanie do studiów podyplomowych.
Zgodnie z art. 70a Karty Nauczyciela w budżetach organów prowadzących szkoły wyodrębnia się środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Szczegółowe informacje dotyczące: rodzajów wydatków związanych z organizacją i prowadzeniem doskonalenia zawodowego nauczycieli, które mogą być dofinansowywane ze środków wskazanych w art. 70a Karty Nauczyciela; warunków, trybu i kryteriów przyznawania środków; oraz szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe.
Na każdy rok szkolny dyrektor szkoły określa potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły uwzględniając między innymi wymagania wobec szkół i placówek oraz wnioski nauczycieli o dofinansowanie kosztów dotyczących opłaty za studia podyplomowe. W § 3 pkt 3 rozporządzenia zostały wskazane dane, które wniosek powinien zawierać. Są to: imię i nazwisku wnioskującego nauczyciela, nazwa danej formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, o której dofinansowanie ubiega się nauczyciel, nazwa organizatora danej formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, o której dofinansowanie ubiega się nauczyciel, wysokość kosztów, o których dofinansowanie ubiega się nauczyciel, uzasadnienie przydatności w pracy zawodowej odbycia danej formy doskonalenia zawodowego nauczycieli. W terminie do 31 października danego roku dyrektorzy szkół składają do organu prowadzącego wnioski o dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w następnym roku kalendarzowym uwzględniające potrzeby placówki.