Dodatkowy urlop wypoczynkowy był znany już pod rządami ustawy o służbie cywilnej z 1998 r., ale wówczas ustalanie jego wymiaru było stosunkowo proste – urlop zależny był od stażu pracy w tej służbie i wynosił, w zależności od długości stażu: 6 dni roboczych (gdy staż pracy w służbie cywilnej wynosił co najmniej 10 lat) albo 12 dni roboczych (gdy staż pracy w służbie cywilnej wynosił co najmniej 20 lat).
Obecnie przepis art. 105 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej przewiduje, że urzędnikowi służby cywilnej przysługuje corocznie dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze wynoszącym po 5 latach zatrudnienia w służbie cywilnej 1 dzień. Urlop ten wzrasta z każdym rokiem pracy o 1 dzień aż do osiągnięcia 12 dni.
Tym samym urlop nabywany jest niejako „progresywnie”, czyli z każdym rokiem potencjalny plan urlopowy, lub ustalenia co do udzielania urlopu muszą przewidywać urlop o 1 dzień dłuższy, np. pracownik który pracuje już 6. rok, ma prawo do 27 dni urlopowych (zakładając, że w tym roku ma prawo do 26-dniowego urlopu wypoczynkowego).
Sposób udzielania
Przepis art. 105 ustawy o służbie cywilnej nic nie wspomina o sposobie udzielania dodatkowego urlopu, poprzestając na ustaleniu jego wymiaru. Oznacza to, że w zakresie udzielania takiego urlopu stosować należy odpowiednio zasady udzielania urlopów wypoczynkowych określone w przepisach KP, co wynika z zasady określonej w art. 9 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej, który stanowi, że w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy Kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy.
W tym przypadku stosować należy z art. 1542 § 1 KP, zgodnie z którym zasadniczo urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, w wymiarze godzinowym, odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracy pracownika w danym dniu. Natomiast ustalając wymiar urlopu, zgodnie z art. 1542 § 2 KP, jeden dzień urlopu odpowiada 8 godzinom pracy, chyba że dobowa norma czasu pracy dla danego pracownika, wynikająca z odrębnych przepisów, jest niższa niż 8 godzin.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z 27.8.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 ze zm.), czas pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Normy te dotyczą także urzędników służby cywilnej i rzutują również na godzinowy wymiar urlopu wypoczynkowego – także dodatkowego.
Nabycie z mocy prawa
Przepisy ustawy o służbie cywilnej przewidują nabycie prawa do dodatkowego urlopu praktycznie na mocy samej ustawy. To natomiast oznacza, że urzędnik służby cywilnej nie ma obowiązku składania dodatkowych wniosków o udzielenie takiego urlopu. Jak już wskazano wcześniej, nabycie prawa do dodatkowego urlopu oznacza w praktyce jego wydłużenie, a więc pracodawca – ale też i pracownik (urzędnik mianowany) muszą brać pod uwagę jego zwiększony wymiar. W podobnym duchu, odnosząc się do dodatkowych uprawnień urlopowych pracowników niepełnosprawnych wypowiedział się też Sąd Najwyższy w wyroku z 29.6.2005 r. (II PK 339/04) wskazując, że prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego przysługuje pracownikowi zaliczonemu do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, chociażby nie wystąpił do pracodawcy o przyznanie takiego urlopu. Ponieważ urlop dodatkowy dla urzędnika mianowanego służby cywilnej praktycznie niczym się nie różni od innych dodatkowych urlopów tego typu, wykładnia zawarta w cytowanym orzeczeniu może także odnosić się do urzędników.
Dodatkowy urlop w przypadku urzędnika zatrudnionego na niepełny etat
Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie ograniczają mianowania tylko do zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy. Jeżeli jednak mamy do czynienia z urzędnikiem zatrudnionym na część etatu, to wówczas również jemu będzie przysługiwał dodatkowy urlop. Powstać jednak może problem – czy taki urlop powinien być liczony odrębnie, czy też sumowany ze „standardowym” urlopem kodeksowym. Tu znów może przydać się interpretacja, jaką przedstawił – w stosunku do dodatkowych urlopów dla niepełnosprawnych – Główny Inspektorat Pracy w piśmie z 10.4.2015 r., nr GNP-364-023-28-1/15. Zgodnie z tą opinią, ustalając wymiar urlopu dodatkowego w przypadku pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy należy stosować art. 154 § 2 KP, przy czym wymiar urlopu przysługującego na mocy Kodeksu pracy oraz ww. ustawy należy ustalić oddzielnie. Należy więc uznać, że i w przypadku urlopów dodatkowych, również ten dodatkowy urlop powinien być ustalony odrębnie.
Martyna W. jest zatrudniona jako urzędnik mianowany służby cywilnej w wymiarze 2/3 etatu w urzędzie wojewódzkim. W służbie cywilnej ma już 10-letni staż pracy, dlatego przysługuje jej zarówno 26-dniowy urlop zgodnie z KP, jak i 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego dla urzędnika mianowanego.
W związku z tym przysługuje jej:
– urlop „standardowy” w wymiarze: 26 dni ×
× 2/3 etatu = 17,33…; po zaokrągleniu 18 dni,
– urlop dodatkowy w wymiarze: 10 dni x 2/3 etatu =
= 6,66…; po zaokrągleniu 7 dni.
Łączny wymiar urlopu wyniósł więc dla Martyny W. 25 dni urlopowych.
Wspomnieć jednak należy, że w podobnej sprawie resort pracy zajął wcześniej odrębne stanowisko, optujące za sumowaniem urlopu kodeksowego i dodatkowego oraz dokonaniem proporcjonalnego ustalenia do wymiaru etatu dopiero od sumy tych urlopów (pismo Departamentu Prawa Pracy MPiPS z 27.4.2011 r.).
Zaliczanie do „urlopowego” stażu pracy zatrudnienia w administracji publicznej
Artykuł 105 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej stanowi, że do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatkowego urlopu wypoczynkowego wlicza się okres zatrudnienia w administracji publicznej.
Problem w ustaleniu znaczenia tego przepisu jest jednak taki, że posługuje się on terminem „administracja publiczna”, co wskazuje, że nie tylko staż pracy w służbie cywilnej ma w tym wypadku znaczenie. Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie zawierają legalnej definicji tego pojęcia. Nie ma jej też w innych aktach prawnych.
Skoro brak jest definicji legalnej, należy więc sięgnąć do definicji znajdujących się w piśmiennictwie. Tu za administrację publiczną stanowi ogół podmiotów administracji, a więc organy administracji i inne podmioty wykonujące określone funkcje z zakresu administracji publicznej (np. E. Ochendowski „Prawo administracyjne. Część ogólna” Toruń 2006, s. 21). Tym samym należy uznać, że przepis ten traktuje zatrudnienie w administracji w sposób rozszerzający, tzn. do stażu pracy, od którego zależy prawo do urlopu dodatkowego nie należy wyłącznie wliczać stażu pracy w służbie cywilnej, ale także zatrudnienie w organach administracji państwowej (rządowej) poza strukturą służby cywilnej, a także np. zatrudnienie w organach administracji samorządowej.
Rozszerzenie zakresu zatrudnienia, jakie należy zaliczać do stażu pracy, od którego zależy prawo do dodatkowego urlopu dla urzędnika mianowanego wynika choćby z faktu, że służba cywilna nie jest tym samym co administracja publiczna. Pojęcie administracji publicznej jest znacznie szersze i gdyby zaliczać wyłącznie staż w służbie cywilnej, to przepis by wyraźnie o tym stanowił – jak to miało miejsce z uprawnieniem do dodatkowego urlopu w przepisach ustawy o służbie cywilnej z 1998 r.