Konkretnie chodzi o przepisy: art. 15zzz1 i art. 3a specustawy (ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych – Dz.U. poz. 374 ze zm.) oraz art. 21 i art. 22 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282, dalej PracSamU). Regulacje specustawy mają pierwszeństwo jako szczególne rozwiązania wprowadzone w warunkach przeciwdziałania wirusowi Sars-CoV-2. Nie oznacza to jednak, że w ogóle wykluczają zastosowanie art. 21 i art. 22 PracSamU. Co więcej, użycie art. 15zzz1 specustawy nie zamyka drogi do wykorzystania art. 3a tego aktu prawnego albo odwrotnie, byleby były spełnione kryteria w nich określone – patrz tabela.
Pracownik urzędu gminy, który ukończył studia na kierunku pedagogika w 2010 r. (przygotowujące do zawodu pracownika socjalnego) został przeniesiony z dniem 1 maja 2020 r., za jego zgodą, na 3 miesiące do gminnego ośrodka pomocy społecznej w celu wykonywania pracy jako pracownik socjalny (inna niż określona w jego umowie o pracę). Podstawą tego działania był art. 15zzz1 specustawy. 1 sierpnia 2020 r. powinien wrócić do obowiązków w urzędzie gminy, lecz załóżmy, że gminna placówka opiekuńczo – wychowawcza ma kłopoty kadrowe z powodu koronawirusa, w związku z czym – tym razem bez zgody pracownika, bo na mocy art. 3a specustawy – jednostronną decyzją zostaje przeniesiony na 3 miesiące do wykonywania zadań pracownika socjalnego. 1 listopada wraca na swoje stanowisko pracy w urzędzie gminy, lecz tego dnia otrzymuje polecenie powierzające mu pracę do 31 grudnia 2020 r. w wydziale planowania, która ponownie jest inną pracą niż zapisana w jego umowie o pracę, ale zgodna z kwalifikacjami. W sumie w 2020 r. taką inną pracę będzie świadczył przez 8 miesięcy. Gdyby pracodawca skorzystał z art. 15zzz1 specustawy zaraz po jego wejściu w życie byłoby to prawie 9 miesięcy.
Regulacje specustawy nie posługują się sformułowaniem „powierzenia innej pracy niż określona w umowie o pracę”, jakie jest zawarte w art. 21 PracSamU. Używają zwrotów „tymczasowego przeniesienia”, „tymczasowo przenieść” do wykonywania innej pracy niż określona w umowie o pracę, co pozostaje w korelacji z art. 22 PracSamU (dotyczy wyłącznie pracowników zajmujących stanowiska urzędnicze i kierownicze stanowiska urzędnicze), na którym jest wzorowana treść art. 15zzz1 i częściowo art. 3a specustawy.
Warunki powierzenia/przeniesienia do innej pracy
Podstawa prawna: |
|||
art. 15zzz1 specustawy |
art. 3a specustawy |
art. 21 PracSamU |
art. 22 PracSamU |
Warunek 1: Okres powierzenia innej pracy |
|||
Od 18.04.2020 r. (data wejścia w życie przepisu) w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii |
Od 26.06.2020 r. (data wejścia w życie przepisu) w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii |
W każdym czasie roku kalendarzowego |
W każdym czasie roku kalendarzowego |
Warunek 2: Maksymalny czas świadczenia innej pracy |
|||
Do 30 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii |
Do 3 miesięcy |
Do 3 miesięcy w roku kalendarzowym |
Brak limitu (możliwość przeniesienia na stałe) |
Warunek 3: Miejsce wykonywania innej pracy |
|||
Jednostka organizacyjna pomocy społecznej (w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej) w tej samej lub innej miejscowości (jednostka przejmująca) |
Inna jednostka samorządowa (w rozumieniu art. 2 PracSamU) w tej samej lub innej miejscowości |
Ta sama jednostka samorządowa |
Inna jednostka samorządowa (w rozumieniu art. 2 PracSamU) w tej samej lub innej miejscowości |
Warunek 4: Cel powierzenia innej pracy |
|||
Potrzeby jednostki przejmującej pracownika przy jednoczesnym nienaruszeniu ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika |
Zapewnienie sprawnej realizacji zadań jednostki, do której przenoszony jest pracownik |
Potrzeby jednostki zatrudniającej pracownika |
Potrzeby jednostki przejmującej pracownika przy jednoczesnym nienaruszeniu ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika |
Warunek 5: Sposób powierzenia innej pracy |
|||
Za zgodą pracownika |
– Bez zgody pracownika – Za zgodą kobiety w ciąży, pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 4 roku życia lub osoby będącej jedynym opiekunem dziecka w wieku do 15 lat |
Bez zgody pracownika |
Na wniosek pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym (w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym) lub za jego zgodą |
Warunek 6: Forma powierzenia innej pracy |
|||
Porozumienie między jednostkami |
Jednostronne polecenie wydane przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta (w na prawach powiatu) |
Polecenie służbowe pracodawcy (por. wyrok SN z 12.04.2017 r., sygn. akt I PK 345/16) |
Porozumienie pracodawców |
Warunek 7: Rodzaj innej pracy |
|||
Zgodna z kwalifikacjami pracownika |
|||
Warunek 8: Wysokość wynagrodzenia |
|||
Nie niższe od dotychczasowego |
Wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od dotychczasowego |
Wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od dotychczasowego |
Brak ustawowych gwarancji płacowych (por. wyrok SN z 28.06.2013 r., sygn. akt I PK 27/13) |
Warunek 9: Dotychczasowy stosunek pracy |
|||
Kontynuowany – w porozumieniu jednostki określają zakres odpowiedzialności za zobowiązania ze stosunku pracy |
Kontynuowany z dotychczasowym pracodawcą |
Kontynuowany z dotychczasowym pracodawcą |
Kontynuowany, mimo zmiany po stronie pracodawcy i niektórych warunków zatrudnienia (por. przywołany wyrok SN z 28.06.2013 r.) |