Niedługo wejdą w życie przepisy ustawy z 15.12.2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2017 r. poz. 62), które przede wszystkim wprowadzają mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment). Mechanizm ten będzie stosowany wyłącznie do transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników (tzw. transakcje B2B) i nie będzie miał żadnego wpływu na zakupy dokonywane przez konsumentów (tj. osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu VATU).

I jak na razie jego stosowanie będzie mieć charakter dobrowolny. Jednak fiskusowi zależy na tym, żeby ten mechanizm stosowało jak najwięcej podatników VAT. Split payment ma być bowiem jednym z głównych narzędzi uszczelnienia systemu podatkowego. Stąd przed wejściem w życie tego mechanizmu, planowana jest kampania informacyjna zachęcająca do jego stosowania.

Jednocześnie prowadzone są działania rządu mające na celu wprowadzenie obowiązkowego stosowania mechanizmu podzielonej płatności w niektórych branżach narażonych szczególnie na wyłudzenia podatkowe. Miałby to być kolejny krok uszczelniania systemu podatkowego.

W tym celu rząd przyjął 7.5.2018 r. wniosek do Komisji Europejskiej (KE), który umożliwi Polsce ewentualne zastosowanie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności w podatku VAT. Obowiązek rozliczania VAT tą metodą dotyczyłby wówczas jedynie transakcji w tych branżach, w których zidentyfikowano istotne oszustwa w VAT. Jeśli wniosek zostałby zaakceptowany, Polska mogłaby skorzystać z tego rozwiązania już w 2019 r.

Przyjęty przez rząd wniosek do KE o derogację (uchylenie obowiązywania) dla Polski – na podstawie art. 395 dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – ma umożliwić naszemu krajowi ewentualne zastosowanie obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności w podatku VAT.