Gmina może, ale nie musi, pobierać opłaty:

a) targowej,

b) miejscowej,

c) uzdrowiskowej czy

d) reklamowej.

Mają one bowiem fakultatywny, a nie obligatoryjny, podobnie zresztą jak opłata od posiadania psów. Oznacza to, że wprowadzenie tych opłat wymaga podjęcia uchwały (uchwał), których treść będzie kategorycznie przesądzać o tym, że opłaty te będą na terenie gminy i w danym roku pobierane. Samo uchwalenie stawek tych opłat nie daje gminie prawa do ich poboru.

Już od ponad roku (1.1.2016 r.) obowiązują przepisy dotyczące opłat lokalnych, które stanowią, że „rada gminy może wprowadzić opłatę (np. targowa, miejscowa i uzdrowiskowa …)” (art. 15 ust. 1; art. 17 ust. 1 i 2; art. 17a ust. 1; art. 18a ust. 1 ustawy z 12.1.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych [t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1785 ze zm.]). Tym samym przepisy te nadały opłatom fakultatywny charakter. Oznacza to, że gmina może postanowić, że opłaty te (wszystkie lub tylko niektóre z wymienionych) będą na jej terenie pobierane albo też nie.

Ważne
To, czy w danej gminie będzie pobierana dana opłata, nie wynika z zapisów ustawowych, ale zależy od woli organu stanowiącego tej gminy. Rada gminy zobowiązana jest więc do jednoznacznego wyrażenia swojej woli w tym zakresie poprzez wprowadzenie opłaty targowej na swoim terenie w drodze uchwały.