Projekt wprowadza nowe zasady nabywania nieruchomości pozostających w użytkowaniu wieczystym przez użytkowników wieczystych, na podstawie umowy cywilnoprawnej w trybie art. 32 GospNierU. Zdaniem wnioskodawcy przedstawiony projekt stanowi kolejny etap reformy użytkowania wieczystego. Celem zawartych w nim rozwiązań jest umożliwienie nabycia prawa własności użytkownikom wieczystym gruntów, które nie uległy dotąd uwłaszczeniu.
Po 1989 r. użytkowanie wieczyste przestało być konieczną formą prawa do gruntu dla osób fizycznych, jednak nie zakończyło to dyskusji nad zasadnością utrzymywania tego prawa w polskim systemie prawnym. Mając zatem na względzie politykę rządu w zakresie wspierania przedsiębiorczości i innowacyjności, istotne jest zapewnienie stabilności prawnej użytkownikom wieczystym inwestującym na gruntach publicznych, co w perspektywie przełoży się na rozwój przedsiębiorstw i regionów, a w ujęciu globalnym wpłynie na wzrost potencjału gospodarczego kraju.
Projekt zakłada, że sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego nie może nastąpić wcześniej niż przed upływem 10 lat od dnia zawarcia umowy o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste. Propozycja zakłada, że wojewoda lub właściwa rada lub sejmik będą mogły ustalić, odpowiednio w drodze zarządzenia lub uchwały, szczegółowe warunki sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych.
Zmianie ma ulec sposób ustalania ceny sprzedaży prawa użytkowania wieczystego na rzecz użytkownika wieczystego na podstawie art. 69 GospNierU. Cenę nieruchomości gruntowej sprzedawanej jej użytkownikowi wieczystemu ustalać się ma, jako dwudziestokrotność kwoty stanowiącej iloczyn dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży. Cenę nieruchomości gruntowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, sprzedawanej jej użytkownikowi wieczystemu, ustala się w wysokości nie niższej niż dwudziestokrotność kwoty stanowiącej iloczyn dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży, jednak nie wyższej niż wartość nieruchomości gruntowej określona na dzień zawarcia umowy sprzedaży. W tym wypadku za dzień udzielenia pomocy publicznej uznaje się dzień zawarcia umowy sprzedaży. Wartość pomocy publicznej odpowiada różnicy pomiędzy wartością nieruchomości gruntowej a ceną tej nieruchomości. W przypadku gdy wartość pomocy publicznej przekracza limit pomocy de minimis, pomocy udziela się do limitu i stosuje się dopłatę do wartości nieruchomości gruntowej, określonej na dzień sprzedaży. Wysokość dopłaty jest ustalana przez właściwy organ w drodze decyzji. Dopłata, będzie mogła zostać uiszczona w pełnej wysokości, w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o ustaleniu wysokości dopłaty stała się ostateczna lub w ratach rocznych płatnych przez okres nie dłuższy niż 20 lat, wnoszonych od roku następującego po roku, w którym decyzja o ustaleniu wysokości dopłaty stała się ostateczna. Rozłożona na raty niespłacona część ceny podlega oprocentowaniu według stopy referencyjnej ustalonej zgodnie z Komunikatem Komisji Europejskiej w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. U. C 14 z 19.1.2008, str. 6). W obecnym kształcie jest to stopa redyskontowa weksli ogłaszana przez NBP.
Zbycie na nowych zasadach ma być możliwe w terminie roku od dnia wejście w życie ustawy, a użytkownikowi wieczystemu przysługiwać będzie żądanie zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości gruntowej. Żądanie zawarcia umowy sprzedaży nie będzie przysługiwało, jeżeli:
1) w dniu złożenia wniosku nie upłynęło 10 lat od dnia oddania nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste;
2) jeżeli użytkownik wieczysty nie wykonał zobowiązania określonego w umowie użytkowania wieczystego; jeżeli toczy się postępowanie o rozwiązanie umowy użytkowania wieczystego;
3) jeżeli grunt jest wykorzystywany na prowadzenie rodzinnego ogrodu działkowego;
4) w odniesieniu do nieruchomości gruntowej niezabudowanej, z tym zastrzeżeniem, że żądanie zawarcia umowy sprzedaży, o którym mowa w ust. 1, przysługuje również w odniesieniu do gruntów niezabudowanych, jeżeli użytkownik wieczysty:
- złoży zobowiązanie, że w terminie 3 lat od dnia zawarcia umowy sprzedaży na nieruchomości gruntowej objętej żądaniem zostanie zrealizowana inwestycja mieszkaniowa;
- w terminie 3 lat od dnia zawarcia umowy sprzedaży przeniesie własność innych lokali mieszkalnych na rzecz gminy;
- do dnia zawarcia umowy sprzedaży zapłaci kwotę odpowiadającą wartości lokali.
Projekt zakłada, że w odniesieniu do PrzekPrUżytWU żądanie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego będzie mogło być zgłoszone do 31.12.2025 r. Jednocześnie stwierdza, że właściwy organ ustala opłatę z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, którą stanowi różnica wartości nieruchomości gruntowej i wartości prawa użytkowania wieczystego tej nieruchomości, określonych według stanu na dzień wydania decyzji. W odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej w dniu wydania decyzji do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 PrPrzed rozłożenie opłaty na raty wymaga zastosowania stopy referencyjnej ustalonej zgodnie z Komunikatem Komisji Europejskiej w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz.U. C 14 z 19.1.2008, str. 6), a nie jak to miało miejsce dotychczas stopy redyskonta weksli NBP. Wartość pomocy publicznej odpowiada różnicy pomiędzy wartością nieruchomości gruntowej podlegającej przekształceniu określoną w celu ustalenia opłaty a kwotą opłaty ustaloną w decyzji. W przypadku gdy wartość pomocy publicznej przekracza limit pomocy de minimis, pomocy udziela się do limitu i stosuje się dopłatę do wartości nieruchomości gruntowej podlegającej przekształceniu określonej w celu ustalenia opłaty. Wysokość dopłaty jest ustalana przez właściwy organ w drodze decyzji.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia
Projekt trafił do opiniowania.
Źródło: https://legislacja.gov.pl/projekt/12366955