W kontekście podanego zagadnienia odnieść się należy do regulacji CzystGmU, która w art. 4 m.in. stanowi, że rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany „regulaminem”; regulamin jest aktem prawa miejscowego.

Jak zaś wynika z ust. 2 regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1) wymagań w zakresie:

a) selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych obejmującego co najmniej: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady,

b) selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, (….)

c) uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

d) mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników lub worków, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, (…)

2a) utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

(…)

5) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

6) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

7) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

8) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

W kontekście poruszonego zagadnienia warto odnotować stanowisko wyrażone w rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewody Wielkopolskiego z 5.10.2022 r. (Nr NP-II.4131.1.225.2022.6), opublikowanym 13.10.2022 r. W podanym orzeczeniu organ nadzoru zakwestionował m.in. zapis w zakresie:

§ 15.

1. 5) pozbywanie się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu
nieruchomości – zgodnie z harmonogramem”.

2. § 15. ust. 1 pkt 7, otrzymuje brzmienie:

„§ 15. 1.

7) pozbywanie się odpadów ulegających biodegradacji ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów w okresie od kwietnia do października nie rzadziej niż raz tydzień z budynków wielolokalowych i nie rzadsza niż raz na dwa tygodnie z budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w okresie od listopada do marca zgodnie z harmonogramem”.

W analizie prawnej zwrócono uwagę m.in. na fakt, że: (…) z treści uchwały zmieniającej wynika, że nie określono takiej częstotliwości pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz odpadów ulegających biodegradacji ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów w okresie od listopada do marca i odesłano w tej sprawie do harmonogramu odbioru odpadów.

Organ nadzoru uznał, że ww. zapisy są nielegalne, ponieważ rada gminy nie uregulowała sprawy w zakresie częstotliwości pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz odpadów ulegających biodegradacji ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów. Jednocześnie dokonano niedozwolonej subdelegacji kompetencji ustawowej na podmiot trzeci w zakresie ustalenia częstotliwości pozbywania się określonych typów opadów komunalnych z terenu nieruchomości.

Jak zaakcentowano, ustalenie w uchwale, że pozbywanie się określonych typów odpadów komunalnych nastąpi „zgodnie z harmonogramem” wskazuje, że przedsiębiorca odbierający odpady, a nie rada gminy będzie ustalał rzeczywistą częstotliwość pozbywania się takich odpadów komunalnych. W ocenie organu nadzoru w uchwale w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie, rada gminy była zobligowana na mocy art. 4 ust. 2 pkt 3 CzystGmU do określenia częstotliwości pozbywania się określonych typów opadów komunalnych z terenu nieruchomości. Brak określenia w uchwale częstotliwości pozbywania się odpadów komunalnych, stanowi istotne naruszenie ww. przepisu, skutkujące koniecznością stwierdzenia nieważności uchwały zmieniającej w całości.

Podsumowując, rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody jest prawnie uzasadnione. Rada gminy nie może delegować na podmiot odbierający odpady, kwestii ustalenia częstotliwości odbierania odpadów.

Źródło: https://edziennik.poznan.uw.gov.pl/actbymonths