Od dnia 20.9.2022 r. obowiązuje DodEnergU. Na jej mocy wprowadzono różne rozwiązania mające na celu opanowanie trudnej sytuacji na rynku ciepła.

Jednym ze specjalnych rozwiązań jest tzw. dodatek dla podmiotów wrażliwych. Jest on przewidziany w art. 26 DodEnergU, gdzie postanowiono, że dodatek dla podmiotów wrażliwych przysługuje podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4:

1) które ponoszą koszty zakupu węgla kamiennego, brykietu lub peletu zawierających co najmniej 85% węgla kamiennego, peletu drzewnego albo innego rodzaju biomasy, gazu skroplonego LPG albo oleju opałowego, wykorzystywanych na cele ogrzewania, w związku z wykonywaniem przez te podmioty ich podstawowej działalności;

2) których główne źródło ciepła jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 WspierRemU.

Podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 DodEnergU, muszą posiadać siedzibę oraz miejsce prowadzenia swojej działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dodatek dla podmiotów wrażliwych wypłaca się na wniosek osoby albo osób uprawnionych do reprezentowania podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 DodEnergU.

Wskazany wyżej przepis odsyła więc do art. 4 ust. 1 pkt 4 DodEnergU, gdzie z kolei ustawodawca zawarł zamknięty katalog podmiotów, zawierający m.in. w lit. e podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 PrOśw, w zakresie w jakim zużywają ciepło na potrzeby podstawowej działalności.

Co ciekawe, określenie „podmioty systemu oświaty” nie funkcjonuje jako sformułowanie normatywne, jest to więc pewne uproszczenie. W każdym razie podano, że chodzi o podmioty z art. 2 PrOśw, gdzie wymieniono:

1) przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;

2) szkoły różnego typu;

3) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

4) placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

5) placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

6) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

7) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze;

8) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

9) placówki doskonalenia nauczycieli;

10) biblioteki pedagogiczne;

11) kolegia pracowników służb społecznych.

Warto jednak zauważyć, że we wspomnianym art. 2 PrOśw nie dokonano rozróżnienia na placówki publiczne i niepubliczne. Stąd należy wnioskować, że uprawnionym do dodatku będzie np. zarówno przedszkole publiczne jak i niepubliczne. Podobna zasada będzie miał zastosowanie do pozostałych typów ww. jednostek oświatowych.

Podsumowując, wskazane rozwiązanie legislacyjne należy ocenić pozytywnie, aczkolwiek nie jest ono precyzyjne, a w konsekwencji może budzić pewne wątpliwości interpretacyjne.