W kontekście podanej problematyki na uwagę zasługują regulacje GospNierU, z których art. 25 ust. 1 i 2 wynika, po pierwsze, że gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Po drugie, gospodarowanie zasobem polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1, a ponadto na sporządzaniu planów wykorzystania zasobu, przygotowywaniu opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych, dokonywaniu podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości, a także wyposażaniu ich, w miarę możliwości, w niezbędne urządzenia infrastruktury technicznej.
Natomiast w ust. 2a art. 25 GospNierU postanowiono, że plany wykorzystania zasobu, o których mowa w ust. 2, opracowuje się na okres 3 lat. Plany zawierają w szczególności:
1) zestawienie nieruchomości zasobu na podstawie danych zawartych w ewidencji nieruchomości prowadzonej na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 oraz zestawienie nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste, w tym wskazanie:
a) miejscowości położenia nieruchomości,
b) powierzchni nieruchomości, z uwzględnieniem powierzchni użytkowej budynków lub samodzielnych lokali wykazanej w katastrze nieruchomości,
c) sposobu zagospodarowania nieruchomości;
2) prognozę dotyczącą:
a) udostępniania nieruchomości zasobu oraz nabywania nieruchomości do zasobu,
b) poziomu wydatków związanych z udostępnianiem nieruchomości zasobu oraz nabywaniem nieruchomości do zasobu,
c) wpływów osiąganych z opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości, opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz opłat z tytułu trwałego zarządu nieruchomości,
d) aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości oraz opłat z tytułu trwałego zarządu nieruchomości;
3) program zagospodarowania nieruchomości zasobu.
W kontekście poruszonego zagadnienia warto odnotować stanowisko wyrażone w wystąpieniu pokontrolnym RIO w Poznaniu z 23.5.2022 r. (WK-0911/49/2021), skierowanym do jednej z gmin podlegających właściwości tej izby.
W podanym dokumencie wykazano jako naruszenie ww. przepisów nieopracowanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości gminy obejmującego rok 2020 r. W toku kontroli gmina przyznała, że nie sporządzono planu gminnego zasobu nieruchomości na wskazany rok przez przeoczenie. Natomiast we wniosku pokontrolnym nakazano kierownikowi jednostki, aby sporządzał plan wykorzystania gminnego zasobu w sposób zapewniający ciągłość regulacji w tym zakresie.
Podsumowując, nieprawidłowości wykazane przez RIO są prawnie uzasadnione. Wójt gminy powinien przestrzegać regulacji prawnych związanych z czasokresem sporządzenia planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości.
Źródło: https://bip.poznan.rio.gov.pl.