W uzasadnieniu projektu wnioskodawca stwierdza, że ustawa ma na celu doprecyzowanie zakresu zwolnienia od podatku od nieruchomości określonego w art. 7 ust. 1 PodLokU – w obszarze gruntów kolejowych. Projektowane rozwiązania wychodzą naprzeciw postulatom jednostek samorządu terytorialnego dotyczącym uszczelnienia systemu zwolnień od podatku od nieruchomości w sytuacji wykorzystywania gruntów kolejowych do prowadzenia działalności w obszarze niezwiązanym z kolejnictwem. W konsekwencji projektowane rozwiązania wyeliminują nadużycia interpretacji aktualnie obowiązujących przepisów przez część przedsiębiorców (https://legislacja.gov.pl/projekt/12351300/katalog/12815308#12815308).
Zgodnie z art. art. 7 ust. 1 pkt 1 PodLokU pierwszą grupą nieruchomości zwolnionych od z podatku od nieruchomości mają być m.in.:
1) grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów TrKolejU (takie jak: tory kolejowe, w tym rozjazdy i skrzyżowania torów, obiekty inżynieryjne: mosty, wiadukty, przepusty i inne konstrukcje mostowe, grunty, oznaczone jako działki ewidencyjne, na których znajdują się elementy infrastruktury kolejowej), lub
2) obiekty infrastruktury usługowej (obiekt budowlany wraz z gruntem, na którym jest usytuowany, oraz instalacjami i urządzeniami, przeznaczony w całości lub w części do świadczenia jednej lub większej liczby usług), która:
a) jest udostępniana przewoźnikom kolejowym lub
b) jest wykorzystywana do przewozu osób, lub
c) tworzy linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm,
3) infrastruktura nieczynna.
Drugim rodzajem nieruchomości zwolnionych od podatku od nieruchomości mają być grunty, budynki i budowle pozostałe po likwidacji linii kolejowych lub ich odcinków na podstawie TrKolejU, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności innej niż wykonywanie zadań zarządcy infrastruktury, świadczenie usług przez operatora obiektu infrastruktury usługowej, do czasu przeniesienia ich własności lub prawa użytkowania wieczystego.
Trzecią kategorią zwolnienia objęte zostaną grunty, budynki i budowle w części przeznaczonej do świadczenia przez przewoźnika kolejowego albo operatora stacji pasażerskiej usług bezpośrednio związanych z obsługą podróżnych; grunty inne niż w/w stanowiące obszar kolejowy, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności innej niż wykonywanie zadań zarządcy infrastruktury lub świadczenie usług przez operatora obiektu infrastruktury usługowej.
Ustawa ma wejść w życie z dniem 1.1.2022 r.