Wprowadzenie
Jedynym rozwiązaniem, które spowoduje osiągnięcie zamierzonego celu prawidłowej transpozycji dyrektywy EIA jest zmiana legislacyjna.
Projekt ma na celu zapewnienie możliwie pełnego dostępu zainteresowanej społeczności do wymiaru sprawiedliwości w procesie inwestycyjnym prowadzonym dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko przez wprowadzenie do ŚrodInfU dwóch nowych rozwiązań i odpowiednią modyfikację przepisów ustaw regulujących wydawanie decyzji inwestycyjnych.
W ocenie projektodawcy wprowadzenie do ŚrodInfU ogólnych norm w celu prawidłowej transpozycji dyrektywy EIA z zachowaniem zasad i procedur niezwiązanych z dyrektywą EIA określonych w pozostałych ustawach dotyczących procesu inwestycyjnego, będzie najefektywniejszym i najlepszym rozwiązaniem zapewniającym spójność krajowych norm prawnych. Proponowane normy będą miały zastosowanie bez względu na regulacje poszczególnych ustaw, w tym specustaw, dotyczących wydawania i skarżenia zezwoleń inwestycyjnych, i będą miały zastosowanie wprost do decyzji środowiskowej lub do decyzji inwestycyjnej w zakresie jej zgodności z decyzją środowiskową.
Wprowadzane rozwiązania nie pozbawią możliwości korzystania z obowiązujących aktualnie rozwiązań prawnych, tj. wnoszenia o wstrzymanie wykonania decyzji środowiskowej na podstawie art. 61 § 3 ustawy z 30.8.2002 r. ‒ Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej: PostAdmU) w przypadku, gdy decyzja może być wykonana bezpośrednio (brak konieczności uzyskania decyzji inwestycyjnej, uprawnienie do przeprowadzenia prac przygotowawczych zgodnie z art. 82a ŚrodInfU), a także możliwości wnoszenia odwołania i skargi do sądu w pełnym zakresie przez strony postępowania i organizacje ekologiczne uczestniczące na prawach stron w oparciu o istniejące przepisy.
Zastosowanie środków tymczasowych w postępowaniu inwestycyjnym
W celu zapewnienia zainteresowanej społeczności uprawnienia do ubiegania się o zastosowanie środka tymczasowego, projekt zakłada ustanowienie szczególnej przesłanki, dającej wojewódzkim sądom administracyjnym podstawę do wstrzymania na wniosek skarżącego decyzji środowiskowej. Z uwagi na, co do zasady, brak przymiotu wykonalności decyzji środowiskowej, przesłanka ta ma charakter wyłącznie proceduralny – uprawdopodobnienie, że jest ona dotknięta jedną z wad wymienionych w art. 145 § 1 PostAdmU będzie stanowiło lex specialis względem przesłanki wskazanej w art. 61 § 3 PostAdmU. Wstrzymanie wykonania decyzji środowiskowej będzie skutkowało koniecznością zawieszenia postępowania w sprawie decyzji inwestycyjnej. Dlatego rozstrzygnięcie przez sąd tej kwestii w jak najkrótszym terminie jest istotne dla dalszego procesu wydawania decyzji inwestycyjnej. Wobec powyższego projekt przewiduje obowiązek rozstrzygnięcia przez sąd administracyjny wniosku w sprawie wstrzymania decyzji środowiskowej w terminie miesięcznym. Wystąpienie przez skarżącego z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji będzie możliwe jedynie wraz ze złożeniem skargi do sądu. Projekt zakłada, że możliwość wnoszenia o wstrzymanie wykonania decyzji środowiskowej będzie przysługiwać wszystkim podmiotom aktualnie mającym uprawnienie do złożenia skargi do sądu administracyjnego (stronom, uczestnikom na prawach stron, organizacjom społecznym i ekologicznym).
Niezgodność decyzji inwestycyjnej z postanowieniami decyzji środowiskowej
W celu umożliwienia zainteresowanej społeczności udziału w postępowaniach dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko na wszystkich etapach tego procesu, również w ramach wydawania decyzji wymienionych w katalogu zawartym w art. 72 ust. 1 ŚrodInfU, projekt przewiduje rozwiązania, które zapewnią organizacjom społecznym, na określonych warunkach, prawo do wnoszenia odwołań od decyzji inwestycyjnych, a w następnej kolejności – skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych na takie decyzje w zakresie ich niezgodności z decyzją środowiskową.
Projekt określi, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. e dyrektywy EIA, jakie warunki musi spełniać dana organizacja społeczna, aby przysługiwało jej prawo wniesienia odwołania. W tym celu projektodawca przewiduje wprowadzenie warunków analogicznych do warunków, jakie obecnie muszą spełniać organizacje ekologiczne, które chcą uczestniczyć w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa (art. 44 ŚrodInfU). Zgodnie z dyrektywą EIA zakres zaskarżenia decyzji inwestycyjnej przez organizacje ekologiczne będzie obejmował jedynie tę część decyzji, która odnosi się do postanowień zawartych w decyzji środowiskowej.
Uprawnienie organizacji ekologicznych do kontroli decyzji inwestycyjnych w zakresie ich zgodności z postanowieniami decyzji środowiskowej rozciągać się będzie również na etap kontroli sądowej, co jest konsekwencją przyznanych im uprawnień do wnoszenia odwołań.
W przypadkach, w których przepisy dotyczące decyzji inwestycyjnych nie nakładają obowiązku zawiadamiania o ich wydaniu przez publiczne obwieszczenie (np. art. 49 ustawy z 14.6.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego [t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.]) nie ma zastosowania ze względu na brak wymaganej liczby stron), organizacje ekologiczne będą zawiadamiane o wydaniu tych decyzji przez podanie do publicznej wiadomości informacji o wydanej decyzji, w sposób, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 11 lit. a ŚrodInfU. Przepis art. 72 ust. 6 ŚrodInfU w obecnie obowiązującym brzmieniu wymaga, aby organ właściwy do wydania decyzji inwestycyjnych dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, podawał do publicznej wiadomości informacje o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy w sposób określony w art. 3 ust. 1 pkt 11 ŚrodInfU. Wykonanie tego obowiązku jest niezależne od obowiązku doręczania stronom decyzji inwestycyjnych i sposobu zawiadamiania o ich wydaniu. Projekt zakłada uszczegółowienie sposobu i terminu podania do publicznej wiadomości informacji o wydanej decyzji, tak, aby udostępnienie tej informacji w Biuletynie Informacji Publicznej w określonym terminie rodziło skutek domniemanego doręczenia tej decyzji organizacjom ekologicznym i umożliwiało im złożenie odwołania w przysługującym im terminie. Termin ten będzie wynosił standardowo 14 dni.
Projekt ustawy wprowadza zmiany do ustaw wymienionych w katalogu zawartym w art. 72 ust. 1 ŚrodInfU, w celu wskazania, że do postępowań w sprawie wydania decyzji inwestycyjnych dla przedsięwzięć poprzedzanych decyzją środowiskową należy stosować odpowiednio art. 86f ŚrodInfU, który określa wymogi dla organizacji ekologicznych w sprawie takich odwołań. Powyższe ma zapewnić jednolitą procedurę odwołań od decyzji inwestycyjnych wnoszonych przez organizacje ekologiczne i wyeliminować wątpliwości związane ze stosowaniem różnych reguł dotyczących uprawnień do inicjowania postępowań odwoławczych i sądowych.
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM ‒ I kwartał 2020 r.
Źródło: BIP RM