W Dz.U. z 2025 r. pod poz. 910 opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z 3.7.2025 r. w sprawie zwrotu utraconych przez gminy dochodów z tytułu przekazania 1,5% należnego podatku rolnego.
Zgodnie z art. 6d ust. 1 ustawy o podatku rolnym (dalej: PodRolU), organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów, na wniosek podatnika podatku rolnego, będącego osobą fizyczną, oraz podatnika podatku rolnego będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną przekazuje kwotę w wysokości 1,5% należnego podatku rolnego na rzecz wybranego przez tego podatnika podmiotu uprawnionego, którym jest:
- związek zawodowy rolników indywidualnych uprawnionego,
- związek rewizyjny zrzeszającego rolnicze spółdzielnie produkcyjne, albo
- Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych.
Z tytułu przekazania kwot podatku rolnego na rzecz podmiotów uprawnionych gminom przysługuje z budżetu państwa zwrot utraconych dochodów, którego zasady określa Minister Finansów (art. 6f PodRolU). W związku z tym, z omawianego rozporządzenia wynika, że warunkiem zwrotu jest złożenie przez gminę odpowiedniego wniosku, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
Gmina składa wniosek do właściwego wojewody w do 31 marca roku następującego po roku podatkowym, którego dotyczy wniosek. W przypadku przekazania kwot podatku rolnego uprawnionym podmiotom po tym terminie, gmina składa wniosek do właściwego wojewody w roku następującym po roku, w którym nastąpiło przekazanie tych kwot, do 31 marca tego roku.
Jeżeli podatnik podatku rolnego, który złożył wniosek o przekazanie 1,5% podatku uprawnionym podmiotom, złoży korektę deklaracji na podatek rolny albo organ podatkowy wyda decyzje wymiarową na ten podatek, które skutkują obniżeniem wysokości należnego podatku rolnego, gmina składa korektę wniosku o zwrot. Korektę wniosku składa się jednorazowo do 31 marca roku następującego po roku, w którym wystąpiły te okoliczności, przy czym jeżeli przekazanie kwot podatku uprawnionym podmiotom w związku z wystąpieniem tych okoliczności nastąpiło po tym terminie, korektę wniosku składa się do 31 marca roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekazanie tych kwot.
Jeżeli kwota utraconych dochodów wykazana w korekcie jest niższa niż kwota utraconych dochodów wykazana we wniosku, gmina przekazuje kwotę stanowiącą różnicę tych kwot na rachunek właściwego wojewody – w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia tej korekty.
Właściwy wojewoda przekazuje na rachunek budżetu gminy kwotę środków stanowiącą równowartość wysokości utraconych dochodów z tytułu przekazania podatku rolnego uprawionym podmiotom do 31 sierpnia roku, w którym złożono wniosek o zwrot albo – następującego po roku, w którym złożono korektę wniosku, jeżeli kwota utraconych dochodów wykazana w korekcie jest wyższa niż kwota utraconych dochodów wykazana we wniosku.