Pracownik samorządowy posiadający upoważnienie starosty do wydawania zaświadczeń nie jest zobowiązany do składania oświadczenia majątkowego. Zaświadczenie nie spełnia kryterium decyzji administracyjnych, a ich wydawanie z kolei oznacza prawny obowiązek składania oświadczenia majątkowego.

Skonsultuj z ekspertem rozwiązanie problematycznych kwestii. Sprawdź

Zgodnie z art. 24h ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym oświadczenie majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą składają w dwóch egzemplarzach:

1) radny – przewodniczącemu rady gminy,

2) wójt, przewodniczący rady gminy – wojewodzie,

3) zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta – wójtowi.

W kontekście podanych wątpliwości należy uwzględnić uwarunkowania systemowe wynikające z przepisów KPA, które wskazują na prawne odmienności decyzji i zaświadczeń. W art. 104 KPA postanowiono, że organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. Z kolei, z art. 217 KPA wynika, że organ administracji publicznej wydaje zaświadczenie na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli:

1) urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa;

2) osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Beck Akademia - praktyczne szkolenia online - sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź