Znowelizowane przepisy – od 13.3.2026 r.
Znowelizowane przepisy PrZamPubl wejdą w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. ustawy, tj. z dniem 13.3.2026 r. Powinien to być wystarczający czas na zapoznanie się ze zmianami i przygotowanie się do ich stosowania. Zauważenia przy tym wymaga, że art. 44 ustawy deregulacyjnej zawiera przepisy intertemporalne dotyczące zastosowania zmienionych przepisów PrZamPubl do postępowań odwoławczych. Zgodnie z nim do postępowań odwoławczych wszczętych i niezakończonych przed 13.3.2026 r. będą miały zastosowanie przepisy PrZamPubl w brzmieniu dotychczasowym. Także do postępowań odwoławczych wszczętych od 13.3.2026 r. i dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed 13.3.2026 r. lub konkursów rozpoczętych przed 13.3.2026 r. będą miały zastosowanie przepisy PrZamPubl w brzmieniu dotychczasowym. Natomiast do postępowań odwoławczych wszczętych od 13.3.2026 r. w następstwie wniesienia odwołania na zaniechanie przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub zorganizowania konkursu będą miały zastosowanie znowelizowane przepisy PrZamPubl. Czego dotyczą kluczowe zmiany, przedstawia się poniżej.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego
Wiele kontrowersji wywołuje znowelizowany art. 525 ust. 1 i 2 PrZamPubl regulujący kwestie przystąpienia do postępowania odwoławczego. Wiąże się to z faktem, że choć wykonawca (podobnie jak dotychczas) może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania odwołania albo jego kopii, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje, to po zmianach od razu będzie musiał wskazać twierdzenia, a także dołączyć dowody na poparcie swoich twierdzeń lub w celu odparcia twierdzeń powołanych w odwołaniu lub odpowiedzi na odwołanie.
Ponadto stosownie do art. 525 ust. 2 PrZamPubl zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego doręcza się Prezesowi KIO, a zgłoszenie przystąpienia albo jego kopię, jeżeli zostało wniesione w formie pisemnej, przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Co istotne, do zgłoszenia przystąpienia dołącza się dokument potwierdzający umocowanie do reprezentowania wykonawcy, który przystąpił do postępowania odwoławczego.
Odpowiedź na odwołanie
Zamawiający powinni zwrócić szczególną uwagę na nowe brzmienie art. 521 ust. 1 PrZamPubl. Przepis ten wprowadza bowiem obowiązek zamawiającego do wniesienia odpowiedzi na odwołanie w terminie wyznaczonym przez Prezesa KIO. Termin wniesienia odpowiedzi na odwołanie nie może być krótszy niż 5 dni od dnia przekazania zamawiającemu odwołania albo jego kopii. W odpowiedzi na odwołanie – na mocy art. 521 ust. 2 PrZamPubl – zamawiający musi ustosunkować się do treści odwołania, w szczególności do zarzutów podniesionych w odwołaniu, wskazując twierdzenia i dołączając dowody na poparcie swoich twierdzeń lub w celu odparcia twierdzeń powołanych w odwołaniu.
Zdalne rozprawy
Zmienione przepisy regulują organizację zdalnych rozpraw i zdalnych posiedzeń. Na mocy art. 544 ust. 3a PrZamPubl Prezes KIO, wyznaczając termin rozpoznania odwołania, może zarządzić przeprowadzenie zdalnej rozprawy lub zdalnego posiedzenia, o którym mowa w art. 545 ust. 1 PrZamPubl. Jak przewidziano w art. 508a ust. 2 PrZamPubl, w przypadku zdalnej rozprawy lub zdalnego posiedzenia na sali rozpraw są obecni skład orzekający i protokolant, a pozostałe osoby uczestniczące w zdalnej rozprawie lub zdalnym posiedzeniu, w szczególności strony i uczestnicy postępowania odwoławczego, nie muszą być na sali rozpraw obecne. Zapis obrazu i dźwięku z czynności procesowych odbywających się na sali rozpraw przekazuje się z sali rozpraw do miejsca przebywania osób uczestniczących w zdalnej rozprawie lub zdalnym posiedzeniu oraz z miejsca przebywania tych osób do sali rozpraw.
Powyższe wskazuje, że wprowadzenie instytucji zdalnego udziału w rozpatrywaniu odwołań w praktyce oznacza, że strona lub uczestnik postępowania odwoławczego mają prawo wyboru – czy uczestniczyć w rozprawie i posiedzeniu za pośrednictwem środków informatycznych pozwalających na komunikowanie się na odległość, czy stawić się na sali rozpraw.
Dowody
Znacznej zmianie ulegają reguły związane z dowodami. W zmienionym art. 535 ust. 1 PrZamPubl wprowadzono wymaganie, aby dowody na poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej strony i uczestnicy postępowania odwoławczego przedstawiali wraz z odwołaniem, odpowiedzią na odwołanie, przystąpieniem do postępowania odwoławczego lub wraz z innym pismem wniesionym najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, w którym wyznaczono termin rozprawy lub posiedzenia, o którym mowa w art. 545 ust. 1 PrZamPubl, pod rygorem utraty prawa powoływania dowodów w toku postępowania odwoławczego. Gdyby jednak wcześniejsze pozyskanie dowodów na poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej nie było możliwe lub konieczność ich powołania wynikła w toku postępowania odwoławczego, strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą przedstawiać te dowody do zamknięcia rozprawy.
Warto zwrócić uwagę na regulację zawartą w art. 535 ust. 3 PrZamPubl wyraźnie wskazującą, że strony i uczestnicy postępowania odwoławczego nie mają obowiązku dołączania dowodów z dokumentów do pism, o których mowa w art. 535 ust. 1 PrZamPubl, jeżeli dokumenty te znajdują się w aktach sprawy odwoławczej, w szczególności stanowią dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia.
Środkiem realizującym zasadę koncentracji materiału procesowego jest przewidziane w art. 507 PrZamPubl wzajemne bezpośrednie doręczanie pism między stronami i uczestnikami postępowania odwoławczego. Na mocy art. 507 PrZamPubl strony oraz uczestnicy postępowania odwoławczego, wnosząc pismo do Izby, przekazują pismo albo jego kopię, jeżeli zostało wniesione w formie pisemnej, stronom oraz uczestnikom postępowania odwoławczego. Do pisma wniesionego do Izby dołącza się dowód przekazania pisma albo jego kopii stronom oraz uczestnikom postępowania odwoławczego albo oświadczenie o przekazaniu im pisma albo jego kopii.