Sam Program określa sposób finansowania realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej ze środków, o których mowa w art. 155 ust. 2 OchrCywU, tj. środków, które corocznie nie powinny być niższe niż 0,3% produktu krajowego brutto.
Program – stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 23.1.2025 r. w sprawie szczegółowej zawartości Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej (Dz.U. z 2025 r. poz. 136) – zawiera:
- informację o okresie realizacji Programu;
- określenie planowanej wysokości corocznych środków przeznaczonych na finansowanie zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej, o których mowa w art. 155 ust. 2 OchrCywU, z podziałem na poszczególne lata realizacji Programu;
- wskazanie zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, z uwzględnieniem:
- formy i zakresu realizacji poszczególnych zadań ochrony ludności i obrony cywilnej,
- formy i wysokości planowanych środków na realizację poszczególnych zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, przy czym w przypadku zadań realizowanych w okresie dłuższym niż rok – z wyszczególnieniem podziału wysokości planowanych środków na kolejne lata realizacji zadania,
- podmiotów przekazujących środki, o których mowa w art. 155 ust. 2 OchrCywU, na realizację poszczególnych zadań ochrony ludności i obrony cywilnej,
- organów i podmiotów ochrony ludności realizujących poszczególne zadania ochrony ludności i obrony cywilnej,
- planowanego harmonogramu realizacji poszczególnych zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, ze wskazaniem zadań priorytetowych;
- informację o planowanej kontynuacji realizacji określonego zadania ochrony ludności i obrony cywilnej, jeżeli jego realizacja wykracza poza okres realizacji danego Programu.
Program przewiduje realizację w latach 2025–2026 następujących kierunków działań:
- identyfikacja istniejących zasobów, w szczególności pod kątem analizy potrzeb niezbędnych zasobów do uzupełnienia w odniesieniu do rodzaju zagrożeń i aktualnego stanu istniejących sił i środków na potrzeby realizowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej;
- rozwijanie zdolności organów i podmiotów ochrony ludności w zakresie zapobiegania i reagowania na zagrożenia, w tym w czasie wystąpienia sytuacji kryzysowych lub w czasie wojny;
- organizacja zintegrowanych działań i systemu wymiany informacji na potrzeby zapewnienia ciągłości funkcjonowania administracji państwowej, bezpieczeństwa narodowego i ochrony ludności;
- budowa nowych obiektów oraz inwentaryzacja, sprawdzenie i modernizacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony;
- zwiększenie zasobów ochrony ludności i obrony cywilnej oraz zapewnienie ciągłości dostaw na ich utrzymanie i funkcjonowanie w sytuacjach wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz w czasie wojny;
- zwiększenie świadomości społecznej i współpracy na rzecz bezpieczeństwa przy szerokim zaangażowaniu organizacji pozarządowych.
Powyższe kierunki działań mają być realizowane w następujących sześciu kluczowych obszarach tematycznych:
- obiekty zbiorowej ochrony;
- zabezpieczenie logistyczne i zapewnienie ciągłości dostaw, w tym uzupełnienie zasobów oraz zapewnienie podstawowych usług w sytuacjach kryzysowych;
- utrzymanie i rozwój podmiotów ochrony ludności i organizacji pozarządowych, w tym krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, Państwowego Ratownictwa Medycznego i jednostek ochrony przeciwpożarowej;
- edukacja, szkolenia oraz baza i zaplecze szkoleniowe;
- Bezpieczna Łączność Państwowa oraz alarmowanie, ostrzeganie i powiadamianie;
- korpus obrony cywilnej.
Na realizację Programu przeznaczono 16,7 mld zł w 2025 r. oraz 17,2 mld zł 2026 r. Kolejne programy ochrony ludności i obrony cywilnej będą opracowywane na okres 4 lat, z aktualizacją co 2 lata.