Działanie przewodniczącego komisji, który chce zwołać obrady wyłącznie dla członków komisji i utajnić obrady, może być niezgodne z zasadami jawności procesu rozpatrywania skarg, chyba że istnieją obiektywne i uzasadnione powody do podjęcia takiej decyzji.
Stosownie do postanowień art. 18b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: SamGminU), rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji. W skład komisji skarg, wniosków i petycji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego. Zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji określa statut gminy.
Skargi powinny być rozpatrywane w sposób transparentny, a osoba skarżąca powinna mieć możliwość przedstawienia swoich uwag lub wyjaśnień w sprawie.
Zasadniczo posiedzenia komisji rady gminy są jawne (art. 11b SamGminU), chyba że istnieje ważny powód do przeprowadzenia obrad w trybie zamkniętym (np. kwestie dotyczące ochrony danych osobowych, tajemnicy państwowej lub zawodowej itd.). W przypadku, gdy komisja rozpatruje skargę, interes strony skarżącej oraz zasada jawności procesu są bardzo istotne. Wykluczenie strony skarżącej z obrad mogłoby stanowić naruszenie zasad przejrzystości oraz prawa strony do zaprezentowania swojego stanowiska w sprawie.
Skoro ustalony regulamin nie precyzuje szczegółowych zasad dotyczących obrad komisji w sprawach skarg, to wójt, przewodniczący komisji i pozostali członkowie komisji powinni kierować się ogólnymi zasadami prawa samorządowego, w tym zapewnieniem jawności obrad, chyba że występują wyjątkowe okoliczności pozwalające na zorganizowanie obrad w trybie zamkniętym. Zamknięcie obrad komisji (np. wykluczenie pozostałych radnych oraz strony skarżącej) nie jest standardową procedurą. W szczególnych przypadkach, takich jak omawianie spraw objętych tajemnicą (np. dane osobowe, dokumenty wrażliwe), może to być uzasadnione. Jednak w przypadku rozpatrywania skargi na działania wójta, brak jednoznacznych przesłanek do utajnienia obrad sugeruje, że obrady powinny być jawne, w tym udział strony skarżącej.
Mając na uwadze powyższe, uważam, że działanie przewodniczącego komisji, który chce zwołać obrady wyłącznie dla członków komisji i utajnić obrady, może być niezgodne z zasadami jawności procesu rozpatrywania skarg, chyba że istnieją obiektywne i uzasadnione powody do podjęcia takiej decyzji (np. tajemnica państwowa, dane osobowe).