Nie jest to regulowane przepisami prawa w odniesieniu do radnych i burmistrza poprzedniej kadencji.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej: DostInfPubU) udostępnianie informacji publicznej następuje między innymi przez ogłaszanie informacji publicznych, w tym dokumentów urzędowych, w Biuletynie Informacji Publicznej. Jest to jednak tylko jeden ze sposobów udzielania informacji publicznej. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 DostInfPubU, informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub centralnym repozytorium, jest udostępniana na wniosek.
Przepisy prawa, w tym rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 18.1.2007 r., w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej, zasadniczo nie regulują materii poruszonej w pytaniu.
Biuletyn Informacji Publicznej (…) stanowi, w swoim założeniu, platformę zapoznawania się z informacjami dotyczącymi spraw publicznych przez nieograniczony krąg adresatów i stąd też obowiązek umieszczenia informacji w Biuletynie nie rodzi po stronie jego potencjalnych odbiorców uprawnienia do żądania dokonania publikacji lub jej usunięcia. Wszak sama czynność utworzenia biuletynu, czy też czynność zamieszczenia w nim określonej informacji publicznej, nie dotyczy ani uprawnień strony, ani też jej obowiązków, (wyrok NSA z 7.10.2009 r., I OSK 169/09, niepubl.).
Częstą praktyką organów jest działanie „kadencyjne” – informacje publiczne wytworzone w trakcie trwania kadencji są dostępne na stronie BIP, a informacje starsze – przenoszone do archiwum BIP lub nawet usuwane.
Oczywiście, poszczególne przepisy szczególne mogą wskazywać na obowiązek publikacji określonych danych w BIP, i tak właśnie jest w przypadku oświadczeń majątkowych. Zgodnie z art. 24h ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: SamGminU), radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są obowiązani do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym. Także terminy określone w ust. 4 i 5 tego przepisu nie wskazują na termin w zakresie publikacji oświadczeń w BIP. Jedynie art. 24i ust. 3 SamGminU przesądza, że jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej.
Część autorów stwierdza, że brak określonego terminu oznacza, że publikacja powinna nastąpić bez zbędnej zwłoki (niezwłocznie po złożeniu oświadczenia), ale trudno wskazać sankcje grożące organowi za nieopublikowanie oświadczenia „niezwłocznie” lub wskazać termin, do którego te oświadczenia mają być publikowane. Biorąc pod uwagę powyższe, w mojej ocenie nie ma obowiązku publikowania w BIP oświadczeń majątkowych osób, które już nie piastują swoich stanowisk.