Z przepisów nie wynika taki obowiązek powoływania w gminie koordynatora do spraw współpracy z organizacjami pozarządowym. Same gminy, czy inne JST, decydują, czy powołanie takiej osoby jest uzasadnione w danym, konkretnym przypadku.
Organy administracji publicznej (dalej: organy) prowadzą działalność w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego (dalej: organizacje), prowadzącymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów (art. 5 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dalej: PożPubWolontU).
Współpraca ta odbywa się w szczególności w formach (art. 5 ust. 2 PożPubWolontU):
1) zlecania organizacjom realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w PożPubWolontU;
2) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności;
3) konsultowania z organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji;
4) konsultowania projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych z radami działalności pożytku publicznego, w przypadku ich utworzenia przez właściwe JST;
5) tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej;
6) umowy o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w PożPubWolontU;
7) umowy partnerskiej.
Organ stanowiący JST:
1) określa, w drodze uchwały, szczegółowy sposób konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji (art. 5 ust. 5 PożPubWolontU);
2) uchwala, po konsultacjach z organizacjami przeprowadzonych w powyższy sposób roczny program współpracy z organizacjami. Roczny program współpracy uchwala się do 30 listopada roku poprzedzającego okres obowiązywania programu (art. 5a ust. 1 PożPubWolontU).
Roczny program współpracy z organizacjami zawiera w szczególności:
1) cel główny i cele szczegółowe programu;
2) zasady współpracy;
3) zakres przedmiotowy;
4) formy współpracy (zob. art. 5 ust. 2 PożPubWolontU);
5) priorytetowe zadania publiczne;
6) okres realizacji programu;
7) sposób realizacji programu;
8) wysokość środków planowanych na realizację programu;
9) sposób oceny realizacji programu;
10) informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji;
11) tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
Z przepisów tych nie wynika, jak widać, obowiązek powołania koordynatora ds. współpracy z organizacjami. Decyzję co do powołania takiej osoby pozostawiono więc organom administracji publicznej. W przypadku JST zasady współpracy z organizacjami określa podjęta w tym zakresie uchwała (dotycząca programu współpracy z organizacjami), a więc ewentualnie także w odniesieniu do powołania takiego koordynatora. W praktyce koordynatora ds. współpracy z organizacjami powołuje organ wykonawczy JST, m.in. wójt gminy na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.