W sytuacji przedstawionej w pytaniu przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: PrZamPubl) nie przewidują prawa zamawiającego do odmowy udostępnienia ofert, pomimo że wniosek wykonawcy wpłynął już po zakończeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wniosek o udostępnienie ofert, w sytuacji przedstawionej w pytaniu, będzie zapewne procedowany w trybie DostInfPubU, o czym szerzej poniżej.

Więcej treści o zamówieniach publicznych po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Wypróbuj!Sprawdź

Podkreślić należy, że dostęp do informacji o zamówieniu publicznych (informacji publicznej) został w znacznym zakresie unormowany w PrZamPubl i stosuje się wówczas co do zasady przepisy tej ustawy. W pozostałym zakresie stosuje się przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej: DostInfPubU). Jak wynika z art. 1 ust. 2 DostInfPubU jej przepisy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi, pod warunkiem że nie ograniczają obowiązków przekazywania informacji publicznej do centralnego repozytorium informacji publicznej. Stanowią zatem lex generalis w zakresie udostępniania informacji publicznej i tylko w zakresie określonym w art. 1 ust. 2 DostInfPubU odsyła do ustaw szczególnych, które określają odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi.

Powyższe prowadzi do wniosku, że jeżeli stosowanie PrZamPubl i DostInfPubU da się pogodzić, to nie powinno się mówić o prymacie którejkolwiek z nich. W doktrynie podkreśla się, że wszędzie tam, gdzie istnieją przepisy szczególne dostępu do informacji, można przyjąć, że to wnioskodawca wybiera, na podstawie których przepisów chciałby uzyskać dostęp do informacji, a podmiot posiadający informacje, podlegający obu ustawom, związany jest wolą wnioskodawcy (zob. W. Dzierżanowski „Prawo do sądu w zamówieniach publicznych”, Warszawa 2018, s. 257–264).

Zgodnie z art. 74 ust. 1 PrZamPubl protokół postępowania jest jawny i udostępniany na wniosek. Może z takim wnioskiem wystąpić każdy zainteresowany, a nie tylko wykonawca. Załączniki do protokołu postępowania udostępnia się – na podstawie art. 74 ust. 2 PrZamPubl – po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnieniu postępowania, z tym że oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu ofert, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert, z uwzględnieniem art. 166 ust. 3 lub art. 291 ust. 2 PrZamPubl zdanie drugie, a wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z załącznikami udostępnia się od dnia poinformowania o wynikach oceny tych wniosków. Nie udostępnia się jednak informacji, które mają charakter poufny, w tym przekazywanych w toku negocjacji lub dialogu.

Stosownie natomiast do art. 14 DostInfPubU udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnych z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje podmiot obowiązany do udostępnienia, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie określonych we wniosku. Dlatego też we wniosku zasadne jest wskazanie formy, w jakiej informacja publiczna ma być udzielona. W sytuacji, w której wnioskodawca nie określi sposobu udostępnienia informacji publicznej, inicjatywa co do sposobu i formy jej udzielenia spoczywa w rękach podmiotu zobowiązanego, który sam może wybrać tryb udzielania informacji publicznej. Warunkiem niezbędnym jest jednak takie udzielenie informacji, aby rzeczywiście dotarła ona do wnioskodawcy. W świetle art. 13 ust. 1 DostInfPubU udostępnienie informacji na wniosek zainteresowanego („każdego”) następuje bez zbędnej zwłoki, co do zasady nie później jednak niż w terminie 14 dni. Udostępnienie informacji publicznej jest czynnością materialno-techniczną. Żaden przepis prawa nie nakłada na dysponenta informacji publicznej obowiązku nadawania tej czynności szczególnej formy prawnej. Można odmówić udzielenia informacji publicznej tylko z uwagi na ochronę informacji niejawnych lub innych tajemnic ustawowo chronionych i odmowy dokonuje się w formie decyzji administracyjnej.

Wciąż masz wątpliwości? Zapytaj eksperta. Sprawdź

Mając na uwadze powyższe zazwyczaj w praktyce przyjmuje się takie „podejście”, że do czasu zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia (tj. zawarcia umowy albo unieważnienia) stosuje się odnośnie do dostępu do informacji reguły wynikające z przepisów PrZamPubl, a po zakończeniu postępowania (taka sytuacja ma miejsce w przedstawionym pytaniu) – przepisy DostInfPubU.