- W dniu 1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. Jednym z przedmiotów tej regulacji są opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz wyżywienia w placówkach przedszkolnych.
- Książka omawia szczegółowo proces ustalania omawianych opłat, a precyzyjnie rzecz ujmując, ich naliczania. W szczególny sposób omówiono istotę publicznoprawnych obowiązków o charakterze pieniężnym powstających z mocy prawa. Autor odnosi się również do zagadnień budzących w praktyce najwięcej sporów i wątpliwości, tj. kwestii okresu oraz terminu wymagalności czy też zasadności odsetek od nieuregulowanych opłat.
- Poradnik ma wskazać pracownikom poszczególne etapy postępowania wierzyciela z powstałymi zaległościami, a także terminami ich realizacji oraz obowiązującymi dokumentami i formularzami. Pozycja przeznaczona dla praktyków, jako kompendium wiedzy w temacie oświatowym.
Fragment tekstu z poradnika:
1. Postępowanie egzekucyjne w administracji
1.1. Uwagi wstępne
Publicznoprawny charakter obowiązku rodziców i opiekunów regulowania opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego i wyżywienia w placówkach przedszkolnych przesądza o poddaniu tego obowiązku egzekucji administracyjnej. Postępowanie egzekucyjne w administracji co do zasady ma doprowadzić – dzięki zastosowaniu prawnie dopuszczalnych środków egzekucyjnych – do przymusowego wykonania obowiązków objętych tytułem wykonawczym. Zestawienie obowiązków poddanych rygorowi egzekucji administracyjnej ustawodawca zamieścił w art. 2 EgzAdmU. W kontekście omawianych opłat najistotniejsze znaczenie ma art. 2 § 1 pkt 1a EgzAdmU. Zgodnie z nim egzekucji administracyjnej podlegają niepodatkowe należności budżetowe, do których stosuje się przepisy FinPubU. Należy przypomnieć, że na podstawie art. 52 ust. 15 FinZadOśwU opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i wyżywienia w placówkach przedszkolnych stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym w rozumieniu art. 60 pkt 7 FinPubU. Zgodnie z art. 67 FinPubU do niepodatkowych należności budżetowych odpowiednio stosuje się przepisy działu III OrdPU.
Zatem obowiązek uiszczenia omawianych opłat przez rodziców powstaje z mocy prawa, bez konieczności jego konkretyzacji i indywidualizacji w formie decyzji czy postanowienia. Podstawa prawna poddania tak powstających obowiązków trybowi egzekucji administracyjnej wynika z art. 3 § 1 EgzAdmU. Zgodnie z nim egzekucję administracyjną stosuje się do obowiązków określonych w art. 2 EgzAdmU, gdy wynikają one z decyzji lub postanowień właściwych organów, albo – w zakresie administracji rządowej i JST – bezpośrednio z przepisu prawa, chyba że przepis szczególny zastrzega dla tych obowiązków tryb egzekucji sądowej.
Przepisy regulujące postępowanie egzekucyjne w administracji pozwalają odróżnić wszczęcie postępowania egzekucyjnego od wszczęcia egzekucji. Wszczęcie postępowania egzekucyjnego następuje z inicjatywy wierzyciela i jest konsekwencją skierowania przez niego wniosku – tytułu wykonawczego – do organu egzekucyjnego. Z kolei wszczęcie egzekucji to czynność realizowana przez organ egzekucyjny. Aktualizuje się ona z chwilą doręczenia zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego lub doręczenia dłużnikowi zajętej wierzytelności zawiadomienia o zajęciu wierzytelności lub innego prawa majątkowego, jeżeli to doręczenie nastąpiło przed doręczeniem zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego. Występowanie tych dwóch etapów egzekucji jest silnie akcentowane w orzecznictwie sądowoadministracyjnym.
Zobacz także:
- Opłaty za wyżywienie i opłaty za pobyt w przedszkolach publicznych oraz niepublicznych wyłonionych w konkursie
- Ustalanie zasad odpłatności za wychowanie przedszkolne
- Forma prawna zwolnienia z opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego
Więcej o opłatach za przedszkola znajdziesz na
w module Oświata